zondag 2 maart 2008

Eén jaar blogger

Vandaag precies een jaar geleden ging dit weblog van start. Aanvankelijk wilde ik er wat ideetjes op uitwerken en ik 'zou wel zien' of het een blijvertje zou zijn. Nu, een jaar later, kan ik zeggen dat het alle verwachtingen overtroffen heeft. Ik blog nog steeds, nog altijd met enige regelmaat en - driewerf hoera - er blijken naast mijzelf nog meer mensen de weg naar hier te vinden.

In maart uitte ik mijn ongenoegen ten opzichte van Q Music. Hoe terecht dat was, blijkt nog steeds. Ik hoor namelijk een jaar later NOG STEEDS ELKE ZATERDAG 'Chasing Cars' van Snow Patrol! Wat een koekenbakkers. In april ging de literaire beterweter van start. Een rubriek met ultrakorte recensietjes. Ze werden per aflevering echter steeds iets langer... Mei bracht de tien interessantste hardnekkige misvattingen en - erg leerzaam en leuk om te doen - met Zeno's aporieën de eerste aflevering van de fascinerende filosofische problemen.
In juni verschenen naast serieuze politieke ideetjes ook een geslaagde recensie van een pamflet en een gefingeerde bibliografie. In juli voerde de reflectie op de Tour de France de boventoon en leidde een gedicht tot enig rumoer. Augustus bracht een andere fascinatie onder de aandacht.
September stond in het teken van het uitgebreide vakantieverslag. Zeer ruim bemeten, maar het deed en doet dan ook primair dienst als persoonlijk dagboek 'voor later'. In oktober lagen de kluisjes onder vuur en stopte ik veel tijd en overgave in de hommage aan Boogerd. Ook deed een post over het Jezus-Caesar-debat veel mensen hier belanden. In november was het tijd om de heisa rondom de Top 2000 te behandelen.
December werd uiteraard gedomineerd door de goed becommentarieerde dagelijkse Top-5'en, een rubriek waarin het fenomeen top 5-lijstje zowel bewonderd als geridiculiseerd werd. Ook verschenen de voor de maker erg leuk om te maken Top 100 van de Top 2000 en jaaroverzicht 2008. Bij de bomvolle decembermaand stak januari een beetje schril af, al was de recensie van Uit verveling erg goed gelukt. Februari was rustig, maar introduceerde wel enkele nieuwe rubrieken en een mooie post over de Wilburys.

Nog wat statistieken:

233 posts (= gem. 4,5 posts per week)
424 comments (= gem 1,8 comments per bericht)

Geen onaardige oogst voor het eerste jaar. De definitie van een weblog volgens Van Dale is 'website waarop met grote regelmaat korte, actuele, vaak persoonlijk getinte stukjes verschijnen.' Dat van 'grote regelmaat', 'actueel' en 'persoonlijk getint' acht ik wel van toepassing. De stukjes 'kort' houden wil minder lukken. Misschien komend jaar, al wil ik niet te veel hoop geven. Het wachten is nu ook op de eerste blogger's block. Het eerste jaar ben ik daar in ieder geval van verschoond gebleven. Voor de vaste lezers: zeg maar welke post je het leukst vond, dan post ik die nog een keer...

6 opmerkingen:

ditisstefan zei

Gefeliciteerd :). Op naar de twee!

Anoniem zei

Wel gefeliciteerd,
Wel gefeliciteerd,
Wel gefeliciteeheerd,
Wel gefeliciteerd!

Anoniem zei

Gefeliciteerd Marc! Dat er nog maar veel mooie jaren mogen volgen... Ik ben trouwens benieuwd hoeveel van je voorspellingen (jaaroverzicht, prognoses voetbal) dit jaar uit gaan komen.

Marc van Zoggel zei

Die voorspellingen ja... W.b. de 12e plek voor TOP Oss ga ik waarschijnlijk gelijk krijgen.

Helaas is André Wetzel niet de nieuwe bondscoach geworden. Maar als troost mag ik hem 15 maart van dichtbij aanschouwen :D

Anoniem zei

Ja, dat wordt vast een groot feest!
Misschien wordt Wetzel wel de nieuwe coach van Feyenoord???

Anoniem zei

congratz