Aan de universiteitsbibliotheek Nijmegen,
Geachte heer/mevrouw,
Op uw verzoek heeft ons bedrijf een analyse uitgevoerd van het kluisjessysteem dat van toepassing is binnen de muren van uw bibliotheek. Ons werd gevraagd het huidige systeem te beoordelen en aanbevelingen te doen voor verbeteringen in de toekomst. Teneinde deze opdracht te volbrengen, hebben wij geruime tijd veldwerk gedaan. Naar aanleiding van de meningen van derden en onze eigen ervaringen met het systeem, zijn wij na zorgvuldige overweging heden in staat u de volgende lijst met kritiekpunten te presenteren:
1) Er zijn te weinig kluisjes. Wie zich niet reeds voor dag en dauw richting UB heeft gespoed, komt onherroepelijk van een koude kermis thuis. Dit euvel wordt tevens verergerd door hetgeen wij onder kritiekpunten 2, 3 en 4 te berde brengen.
2) Veel kluisjes gaan niet vergezeld van een deurtje. Zij zijn - om het maar eens volmondig te zeggen - kapot.
3) Bij veel kluisjes faalt het codegebonden afsluitsysteem. Menigmaal zagen wij een student een kluisje vol stoppen met persoonlijke eigendommen, om vervolgens te ondervinden dat het afsluiten van het kluisje onmogelijk was.
4) Bij enkele kluisjes was het draaiknopje defect. Weliswaar was er een deurtje aanwezig en was het afsluitsysteem wonderwel in werking, maar werd alles tenietgedaan door een falende draaiknop.
5) De kluisjes zijn te klein. Een sporttas kan men er niet in kwijt, en - met het oog op de nakende winter - een XXL winterjas zal reeds het overgrote deel van de inhoud van het kluisje in beslag nemen.
6) Het is schier onmogelijk visueel vast te stellen welke kluisjes nog beschikbaar zijn. De deurtjes van de kluisjes zijn altijd dicht en de draaiknopjes zijn altijd dichtgedraaid, ook wanneer het kluisje niet afgesloten is. Bovendien knipperen zowel de groene als de rode lichtjes voortdurend, dus daar wordt men ook al niet wijzer van.
7) Het nooit aflatende piepjesgeluid dat de kluisjes maken, is irritant en kan aanzetten tot geweldshandelingen bij reeds gespannen individuen.
8) Door het ontbreken van elk referentiepunt komt het menigmaal voor dat men het nummer zijner/harer kluis vergeten is.
9) Weet men zich het nummer nog wel uitstekend te herinneren, dan is het geen zeldzaamheid dat men de ingetoetste code vergeten is.
10) Weet men zich het nummer én de code nog wel uitstekend te herinneren, dan is het geen zeldzaamheid dat het kluisje de ingetoetste code niet (meer) herkent en men - vergeef ons deze woordspeling - voor een gesloten deur staat.
Voortkomend uit de punten 8, 9 en 10:
11) De portier is bereid elk willekeurig kluisje voor je te openen. Vertel hem dat je je nummer of code vergeten bent, of dat de kluis niet reageert op je ingetoetste, honderd procent juiste code en de geüniformeerde man weet in een handomdraai met een algemene code de kluis te openen. Zo nu en dan vraagt hij vooraf ter controle 'wat er in het kluisje ligt'. Het antwoorden van 'een jas en/of een tas' volstaat bijna altijd.
Concluderend moeten wij vaststellen dat het falende systeem behalve ergernis ook diefstal in de hand werkt.
Wij zouden dan ook de volgende aanbevelingen willen doen:
a) Stap af van het huidige systeem. Het kent te veel beperkingen en faalt regelmatig. Schakel over op een systeem met een klein formaat kluissleutel en een borgsom, bijvoorbeeld €0,50, €1 of, bij voorkeur, een door de UB gratis aan alle studenten te verstrekken muntje.
b) Bouw een klein veertje in aan de binnenzijde van de kluisdeur. Een beschikbaar kluisje blijft zo lichtelijk open staan, waardoor snel te zien is dat de betreffende kluis vrij is.
c) Zorg voor grotere kluisjes. Er is - met name op de bovenverdieping - meer dan voldoende ruimte voor uitbreiding.
d) Een kleurtje kan geen kwaad. Het huidge depressieve grijs werkt demotiverend. Op de bijgevoegde illustratie ziet u een voorbeeld van een kleurrijker model. Wij vermoeden echter dat deze Vitesse-kleuren bij u in Nijmegen niet in de smaak zullen vallen.
Uw belangrijkste tegenwerping tegen het nieuwe systeem zal zijn dat men zo gemakkelijk een kluissleutel mee naar huis kan nemen. Hier pleiten wij voor de inzet van de portiers. Ze hebben niet voor niets camera's ter beschikking en zitten toch maar de hele dag te wachten tot hun dienst erop zit. Dus, laat ze eens wat minder vaak buiten een sigaret roken en zet ze aan het werk!
Hier eindigt ons rapport,
Hoogachtend,
ir. B.J.M. van Tiel
ir. M.A.H. van Zoggel
5 opmerkingen:
Niets dan lof!
Ik hoop dat jullie daadwerkelijk hebben gemaild naar de UB? Want wie weet gebeurd er ook echt iets :P.
Ode!
Alleen snap ik punt 6 niet, want ik zie nooit iets knipperen..
En nummers vergeten is iets waarin ik ook altijd faal ;) Maar dat is een gave waar ik blij mee ben.
Terug naar de zevende! Goed dat je alle krachttermen eruit hebt gelaten. Als er maandag een totaal nieuwe kluisjeshoek staat weten we in ieder geval waar het aan ligt.
Ik ben eigenlijk ook best voor een aparte Letterenbibliotheek... Het had zijn charme op de 7de verdieping van het Erasmusgebouw. Dat was veel vetter dan nu.
Die goede oude tijd heb ik niet eens mee mogen maken ;)
Een reactie posten