vrijdag 28 december 2007

Jaaroverzicht 2008

2007 loopt op zijn eind en in alle media worden de bekende jaaroverzichten weer gepubliceerd. De belangrijkste nieuwsgebeurtenissen, overledenen, sportprestaties e.d. van 2007 passeren nog eens de revue. Nóg zo'n jaaroverzicht 2007 zou doodsaai zijn. Zoggel wijkt daarom af van de gevestigde media en presenteert het Jaaroverzicht 2008.

Januari

- Togo verklaart Bhutan de oorlog, nadat de koning van het Aziatische land de Afrikaanse president op een congres een 'kloothommel' heeft genoemd. 'We moeten nog wel effe kijken hoe we het gaan aanpakken in de praktijk,' aldus de Togolese president Eyadéma Gnassingbé, 'Bhutan ligt niet echt om de hoek, dacht ik, en die ene helikopter en die roestige Spitfire uit WOII die onze Luchtmacht uitmaken zullen ons niet de overwinning brengen.' Reactie op de oorlogsverklaring vanuit het paleis in Bhutan: 'Togo? Kloothommels...'

- De KNVB benoemt André Wetzel tot opvolger van Marco van Basten als bondscoach van Oranje na het EK. 'Dit had ik wel verwacht,' aldus Wetzel, 'Raymond Domenech, Joachim Löw en Luiz Felipe Scolari mogen gaan vrezen voor hun baan.' Aad de Mos reageert teleurgesteld: 'Ik ben weer eens tweede keus.'

Februari

- Winter in Europa. De rayonhoofden geven groen licht: het ijs is sterk genoeg voor een Elfstedentocht! Erik Hulzebosch reageert enthousiast en zorgt meteen voor een heruitgave van zijn wereldhit 'Hulzebosch, Hulzebosch' uit 1997 [LYRICS]. 'Ik hoop nie da'k weer twidde ga word'n', tekent Hulzebosch voorafgaand aan de tocht op. Zijn gebeden worden verhoord: hij wordt 68e.

Maart

- Het ijs dooit en het smeltwater zorgt in combinatie met overvloedige regenval voor flink wat overlast. Rivieren treden buiten hun oevers in de Alpenlanden en in Duitsland. Ook Nederland dreigt slachtoffer te worden. De gelegenheidsband 'De Lieslaarzen' brengt de toepasselijke single 'Het is een kwestie van geduld, tot de Maas heel Limburg vult' uit. Op de dag dat het plaatje de nummer 1-posititie in de Top 40 bereikt, breken prompt de dijken door.

- Smaakpolitieagent Rob Geus wordt verkozen tot de irritantste man op de Nederlandse televisie. Zijn commentaar: 'Daar word ik niet vrolijk van.'

April

- André van der Toorn lazert tijdens de opnames van 'Wegmisbruikers' door een ferme windstoot van zijn metalen kistje af en ligt drie maanden in de lappenmand. Het immens impopulaire programma verdwijnt tijdelijk van de buis.

- In Rotterdam loopt de Coolsingel vol als Feyenoord op de laatste speeldag kampioen wordt. Ajax lijkt op de laatste speeldag door een 1-0-voorsprong op de titel af te stevenen, maar wanneer de verwarde Luís Suárez dit keer in eigen strafschopgebied een schwalbe maakt, geeft scheidsrechter Nijhuis een penalty aan tegenstander Heracles: 1-1.

Mei

- Het kabinet Balkenende IV dreigt te vallen, nadat de ministers André Rouvoet en Ella Vogelaar in compromitterende verstrengeling worden aangetroffen in het Torentje. Rouvoet weet zich echter te redden door te stellen dat hij met zijn collega slechts een nieuwe beleidsmaatregel van zijn ministerie van Jeugd en Gezin betreffende gezinsplanning aan het beproeven was. Vogelaar: 'ik heb ook zo m'n behoeftes.'

Juni

- Marco van Basten selecteert Henk Vos voor Oranje. Vos vertrekt echter kwaad uit het trainingskamp nadat hem duidelijk is gemaakt dat niet hij maar Ruud van Nistelrooy de voorkeur krijgt aangaande de spitspositie. 'Mijn ambities op voetbalgebied komen niet geheel overeen met die van Oranje,' aldus Henk.

Juli

- Zwitserland wordt Europees Kampioen. De Zwitsers verslaan in de finale in blessuretijd Duitsland: 1-0. Oranje kan reeds na de groepsfase naar huis. Na een gelijkspel tegen Frankrijk en een nederlaag tegen Italië vormt de 5-1 zeperd tegen de Roemenen de genadeslag. Van Basten: 'ik geef mezelf een 7,5.'

- Levi Leipheimer wint de Tour de France. De Amerikaan blijkt na de laatste etappe in Parijs - tot verbazing van alles en iedereen - ineens gewonnen te hebben. Dat Leipheimer ook meedeed, was niemand opgevallen. Wim Vansevenant wordt uit de koers genomen nadat aan het licht komt dat hij zijn tweelingbroer een etappe heeft laten rijden. Er gaat bij de jury een lichtje branden als Vansevenant op vijf uur van de winnaar finisht. 'Ik viseerde een extra rustdag. Blijkt mijn ambetante broer nog niet eens op een gaanpad te kunnen fietsen. Dat wordt ambras thuis!,' aldus een withete Wim.

Augustus

- Harry Mulisch viert zijn 82e verjaardag. Dat wekt verbazing, aangezien de meester een maand eerder pas 81 geworden is. 'Dat klopt,' repliceert Mulisch, 'maar op deze manier hoop ik eerder mijn 100ste verjaardag te kunnen vieren.'

- Absolute topper op de bestsellerlijsten is dit jaar een filosofisch werk van N'Kufo & Van Tiel. Op de vraag van een journalist of het boek kan tippen aan werk van Plato, Kant en Heidegger antwoordt N'Kufo: 'Wie...??'

- In Griekenland breken opnieuw bosbranden uit. Ook op Kos is het raak. Dader is ene 'Blue Joker' wiens oververhitte laptop een fikse brand in gang zet.

September

- De Olympische Spelen in Peking lopen voor Nederland uit op een debacle. Na een maaltijd van bami met wat vlees raken de Nederlandse sporters massaal aan de dunne. China zelf kaapt de meeste gouden medailles weg, voor Rusland, de Verenigde Staten en België.

Oktober

- De debutantenprijs gaat naar het boek Wat een kutjanus. Het boek is geschreven onder het pseudoniem George Michael. Wie er achter deze schuilnaam schuilgaat is niet bekend, maar er bestaan vermoedens.

- Mart Smeets publiceert zijn vierde boek van het jaar en het land staat op zijn kop. Door een productiefout staat Smeets deze keer namelijk wél geheel naakt op de cover. 'Ik kan het hebben,' vindt Smeets zelf.

November

- De Nobelprijs voor de Economie gaat naar de bedenker van het bordspel 'Monopoly'. Vrede gaat naar de president van Togo, die de oorlog toch maar geannuleerd had. De Nobelprijs voor de Literatuur gaat naar Paul Auster. Pol Hoste reist voor niets af naar Zweden. 'Ik dacht dat ze mijn naam noemden,' aldus de arme Belg.

December

- Ook dit jaar overlijden weer vele beroemdheden. Tevens worden vele beroemdheden geboren. Niemand weet echter op dit moment al dat zij later beroemd zullen worden, maar er zitten zeker enkele schrijvers, acteurs en televisie-koks tussen.

- Geert Mak laat van zijn In Europa na een televisieserie en een hoorspel ook een speelfilm, een tekenfilm, een musical, een stripboek, een bordspel, een videogame, een opera en een evangelie maken, alsmede rugzakken, broodtrommels, mokken en andere prullaria. 'Maar ik ben stevig links, hoor!,' vergeet Mak er niet aan toe te voegen.

Het was weer een vermoeiend jaartje!

4 opmerkingen:

Bob van Tiel zei

Haha, erg vermakelijk. Na gisteren ga ik natuurlijk geen boek meer schrijven met Blaise. Je voorspelling over André zou zomaar eens uit kunnen komen, alhoewel ik mijn geld heb gezet op Mourinho. Die bosbranden acht ik trouwens ook niet onwaarschijnlijk. Als zijn laptop niet oververhit raakt, zal hij zeker een keer gemolesteerd worden door bejaard echtpaar dat aanstoot neemt aan zijn weinig verhullende videoclips.

Anoniem zei

Erg leuk om te lezen! Ik denk/hoop dat Wetzel inderdaad bondscoach wordt! Eindelijk een advocaat aan het roer die weet dat hij niet het recht heeft om Seedorf en van Nistelrooij te passeren. Wel vreemd dat hij in juni nog steeds de spelers door van Basten laat selecteren. Voelt Wetzel zich daar te goed voor ;-)? Je voorspelling voor de maand april vind ik wat al te optimistisch. Waar wedden we voor dat ze geen kampioen worden?
Ik heb trouwens zeker een vermoeden wat betreft de debutantenprijs. Mag ik de naam doorspelen aan de pers? Fijne jaarwisseling!

Marc van Zoggel zei

@ Bob: haha, ja die licht erotische videoclips waren ook temperatuurverhogend :D

@ Ellen: de KNVB benoemt in januari de nieuwe bondscoach, maar die begint pas ná het EK, dus in juni heeft Marco di Basta het nog voor het zeggen.
Ik ga trouwens nu voor FC Groningen als kampioen. Ron Jans met de schaal op de Martinitoren!

Jij ook fijne jaarwisseling!

Anoniem zei

Amateur Dominas

free adult flash games

Live Girls