donderdag 26 april 2007

De literaire beterweter

Ik lees erg veel. Vaak voor mijn plezier, maar niet minder vaak blijft het plezier helaas achterwege. Om een beeld te krijgen van de leeservaring zal ik hier de laatste tien romans/verhalenbundels die ik heb gelezen kort beoordelen. Kort, dus scherp en duidelijk. Voor de liefhebber ook een beoordeling in 'sterren'. 5 = prachtig, 4 = goed, 3 = oké, 2 = matig, 1 = bagger.

Erwin Mortier - Mijn tweede huid Mooi geschreven. Zieleroerselen van een opgroeiend jongetje treffend verwoord. Met mooie beschouwingen over tijd, dode familieleden en eenzaamheid. Net geen maximale score, want Marcel is toch beter. [****]

Hella S. Haasse - De wegen der verbeelding Zo is Haasse op haar best: kort, met ingelaste verhalen en opgebouwde spanning en een leuke beschrijving van een literairhistorisch onderzoek. Toch gaat de ietwat softe toon in de passages over het huwelijk tussen de hoofdpersonen gauw vervelen. [****]

Harry Mulisch - Hoogste tijd Tsja. Een roman die over toneel gaat boeit me sowieso niet erg. Wat het vaak goedmaakt zijn de fraaie passages en metaforen waar Mulisch in uitblinkt. Ook de ontknoping is meesterlijk bedacht. [***]

Charlotte Mutsaers - Rachels rokje De toon staat me absoluut niet aan. De vertelstem doet denken aan een overactieve theetante die niet op kan houden met kwebbelen. En bovendien ruim 300 pagina's niets te melden heeft. [*]

Herman Brusselmans - Het einde van mensen in 1967 Ah, Herman. Een geniale schrijver die met dit boek een schitterende verhalenbundel heeft geschreven. De personages zijn levensecht en de weergave van de sociale situatie is puik. Bovendien nog spannend, grappig en verrassend ook. [*****]

Ted van Lieshout - Gebr. Best een mooi jeugdboek. Mooie zinnen over twee broers en hun verbondenheid. Eentje sterft en de ander leest zijn dagboek en gaat in dialoog door dit aan te vullen met eigen notities. Eén passage was zo mooi dat die in m'n kop blijft hangen: "Ik ben niet ongelukkig. Ik ben gewoon niet gelukkig. Dat is iets anders." [****]

Arthur Japin - De zwarte met het witte hart Mooi portret van twee Afrikaanse prinsjes die in de negentiende eeuw aan Nederland verkocht werden. Rijk gedocumenteerd en de aantekeningen van Kwame zijn ontroerend. Toch ging het nooit echt leven voor mij, zoals dat wel gebeurde bij Rosenbooms Publieke werken, die andere vuistdikke historische roman. [***]

Atte Jongstra - Het huis M. Frivool verhaal met veel uitweidingen, taalspelletjes en absurditeit. Grote probleem echter: te lang. Na 200 blz. had ik het wel gezien en was het verzadigingspunt bereikt. Jammer... [**]

Maarten 't Hart - De vrouw bestaat niet Scherpe essays tegen bepaalde vormen van feminisme die over dé vrouw spreken ipv over vrouwen in al hun verscheidenheid. Helaas enigszins gedateerd. Beste argument tegen onderdrukking: de miljoenen mannen die in de wereldgeschiedenis op het slagveld zinloos jong zijn gestorven. Vrouwen hoefden nooit in dienst. [***]

Cees Nooteboom - Het volgende verhaal Machtig mooi. Na Rituelen en In Nederland had ik geen hoge dunk van Nooteboom, maar dit verhaal heeft mijn mening veranderd. Subliem verteld, de juiste toon, mooie bespiegelingen en een perfecte opbouw. [*****]

Geen opmerkingen: