vrijdag 23 november 2007

Heisa

Heisa in Nederland! En dan doel ik niet op de vervelende scholieren die onder het mom van 'wilde stakingen' massaal aan het spijbelen zijn geslagen. Ik doel op de meest recente Top 2000-rel.

What is the case? Op de burelen van Radio 2 nam men de tussenstand van de stemmen voor de Top 2000 eens door. Men schrok zich een hoedje toen daar ineens in de hoogste regionen het liedje 'Het het nog nooit zo donker west' van uitvoerende 'Ede Staal' opdook. Dit was het resultaat van een lobby die door het Dagblad van het Noorden in het leven geroepen bleek te zijn. Radio 2 aarzelde niet en stak een stokje voor deze noordelijke propaganda. 'Bij het stemmen moet de persoonlijke liefde voor muziek voorop staan', is de toelichting. 'Zo blijft de Top 2000 Lijst der Lijsten van alle Nederlanders.'

Ik keek ook even raar op toen ik het nieuws hoorde. Ede Staal uit Groningen? Ik dacht aan personeel van de staalfabrieken in Groningen dat tijdens een uit de hand gelopen bedrijfsfeestje een singletje had opgenomen en dat plaatje nu met steun van de gehele firma de Top 2000 in wilde manoeuvreren. Maar Ede Staal bleek de naam van een zanger te zijn (zie foto). Dan de titel: 'Het het nog nooit zo donker west'. Ik dacht aan een stotterende heikneuter die nog nooit van werkwoorden had gehoord. Maar het bleek natuurlijk Gronings voor 'het is nog nooit zo donker geweest'.

Ik ben het uiteraard volkomen eens met Radio 2 om de lobby een halt toe te roepen. Zo'n lied van Ede Staal - ook al is het geen onaardig nummer - hoort gewoon niet in de Top 2000. Het is alleen interessant voor onze Groningse medelanders. Probleem is echter dat Radio 2 zich nu niet echt consequent opstelt. We moeten immers ook al jaren luisteren naar de semi-Duitse bagger van Rowwen Heze en G. (Gé) Reinders met z'n bloasmuziek. Dat is ook alleen maar leuk voor Limburgers. Voor Limburgers + mijn vader, moet ik helaas zeggen.

Bovendien is lobbyen aan de orde van de dag in casu de Top 2000. Was het immers niet Frits Spits (pseudoniem van Frits Ritmeester) die in 2005 'Avond' van Boudewijn de Groot naar de nummer 1 lobbyde? En ook dit jaar is het weer raak. Alle presentatoren hebben hun favoriete plaat van 2007 geopenbaard. Die liedjes komen hoogst waarschijnlijk met stip de lijst binnen. Bert Kranenbarg gaat voor de nieuwe Paul McCartney, goed zo, maar Jan-Willem Roodbeen moet zich schamen: 'Baby Get Higher' van het nieuwste sterretje (of zanger-zonder-voornaam) Van Velzen... Dat nummer veroorzaakt bij mij altijd kwellende fysieke pijnen en als het in de Top 2000 terechtkomt, dan zal ik even de radio uitdraaien wanneer het gespeeld wordt.

Maar om na deze ongenuanceerde doch opluchtende omweg weer terug te keren naar de heisa: niet alleen Groningen is buitenspel gezet, ook de goedgelovige medemens krijgt het deksel op de neus. Een christelijke hyves-korf zorgde er met een lobby voor dat via de vrije keuze een lied met de veelzeggende titel 'Tell the World' hoge ogen dreigde te gaan gooien. Jezus Christus... daar komt de luisteraar weer goed weg. Tip voor de bible belt: stem gewoon op 'My Sweet Lord' van George Harrison zaliger.

Radio 2 stelt zich met het neerslaan van deze twee lobby's niet erg consequent op, maar men kan nu eenmaal niet anders. 'De Top 2000 kan niet gebruikt worden om een politiek of religieus doel na te streven' is een plausibele uitleg. Bob en ik willen bij deze een lobby opstarten die slechts een muzikaal doel dient. Stem allemaal via de keuzelijst op het onvolprezen 'All the Young Dudes' van Mott the Hoople en via de vrije keuze op 'Silver Raven' van Gene Clark. Bij voorbaat dank.

8 opmerkingen:

ditisstefan zei

Ik weet nog wel een aardige band om erin te lobby'en :P.

Marc van Zoggel zei

Is die Top 2000-waardig, net zoals Mott the Hoople (vorig jaar op nr. 1980) en Gene Clark (bekend van The Byrds)?

ditisstefan zei

Gene Clarks Engelse (niet de Nederlandse overigens) wikipediapagina is in ieder geval langer. :)

Bob van Tiel zei

Pas maar op, Freddie Mercury, hier komt Gene Clark! Een prijzenswaardig initiatief, Marc. Op www.geneclark.com/bootbox.html staat trouwens een briljante live uitvoering van het mythische Silver Raven. Daar kan Turin Brakes niet aan tippen, Stefan!

Anoniem zei

Nadat ik deze post gelezen had, heb ik toch nog mijn lijstje ingevuld voor de Top 2000, voor de eerste keer in mijn leven. Het voelt als een ontmaagding. Moeilijk kiezen, maar:

Beatles - Something
Bjork - It's oh so quiet
Bob Dylan - Tangled up in blue
The Cure - Pictures of you
The Doors - L.A. Woman
Smashing Pumpkins - 1979
The Velvet Underground - Sunday morning
Them - Gloria
Radiohead - Street spirit
Pink Floyd - Shine on you crazy diamond

Vrije keus: Fuck the Writer - LoveYouStill

Dat laatste nummer van Paul McCartney is overigens waardeloos. Het meest inspiratieloze nummer dat ik ooit gehoord heb.

Everybody gonna dance tonight
Everybody gonna feel alright
Everybody gonna dance around tonight

Hoe verzin je het? Mark Chapman heeft duidelijk de verkeerde Beatle vermoord.
My Sweet Lord van George Harrison is dan wel weer een prachtig nummer!

Bob van Tiel zei

Wat een blasfemie zeg. Dat doet me trouwens wel denken aan de schitterende tekst van Paul McCartney's "3 Legs" op het LSD-avontuur Ram:

A fly flies in,
A fly flies out,
Most flies they got three legs
But mine got one.

A dog is here,
A dog is there,
My dog he got three legs
But he can't run.

Anoniem zei

Kijk, dat is beter!
Het was overigens niet bedoeld als blasfemie. Ik vind dat McCartney wel degelijk geweldige dingen heeft gemaakt, maar die laatste single is gewoon een fijn nummer om bij te braken.

Anoniem zei

semi-duits? man,man wat een gelul