vrijdag 14 december 2007

[Lijstjesmaand] (14): Nederlandstalige muziek

Het ontbreken van Nederlandstalig werk in de Top 100 van de Top 2000 en de schertsende Borsato-post mogen misschien de indruk hebben gewekt dat ik afkerig ben van Nederlandstalige muziek. Nu is het inderdaad zo dat ik de grote hoeveelheid Nederlandstalige muziek in de Top 2000 als een groot minpunt van de lijst beschouw. Desalniettemin vind ik dat er zeker wel boeiende Nederlandstalige muziek gemaakt is en wordt. Daarom - ter compensatie - een Top 5 van zulke muziek.

Top 5 Nederlandstalige nummers

1) Herman van Veen - Suzanne BELUISTER
2) Paul de Munnik - Vandaag ben ik gaan lopen BELUISTER
3) Jacques Brel - Mijn vlakke land BELUISTER
4) Drs. P - Dodenrit BELUISTER
5) Boudewijn de Groot - Verdronken vlinder BELUISTER

Toelichting:
1: Magistraalste nummer van de magistraalste zanger. Schitterende tekst; deze vertaling overtreft het origineel van Cohen ruimschoots. Van Veens stem is natuurlijk fabelachtig en past perfect bij dit lied.
2: Indrukwekkend liedje over twijfel en hoop. Slechts muzikale begeleiding met de piano, zodat de prachtige tekst tot volle wasdom komt. 'Waar ik gelopen heb, is van nu af aan een weg'.
3: Poëtische tekst met prachtige klanken, woorden en zinnen. Ook hier minimale muzikale begeleiding. Brels gevoelige stem en schitterende accent geven het dat beetje extra schoonheid.
4: Woordkunstenaar in optima forma. Leuk verhaal, opzwepende muziek en ontzettend grappig. Proef de paradox in 'het vriest een graad of dertig, het is winter, en vrij koud'.
5: 'Avond' is een prachtig nummer, maar ook 'Verdronken vlinder' is een waar kunstwerkje. Ritmisch een heerlijk meeslepende stroom en een mooie metaforische tekst over een louteringsproces. Zie hier.

6 opmerkingen:

Bob van Tiel zei

Leonard Cohen heeft dan ook het bereik van een verkouden labrador. Jammer dat "De peel in brand" er niet in staat, of is dat niet Nederlandstalig?

Anoniem zei

Dodenrit van Drs.P is briljant. Wel vind ik dat alle credits voor Avond en Verdronken Vlinder naar Lennaert Nijgh moeten. Zonder Nijgh had Boudewijn de Groot er niets van gebakken en vice versa weerom hetzelfde geval.

ditisstefan zei

Ik heb een briljant liedje van Boudewijn de Groot ergens staan op mijn oude pc, het heet Minnentijd. Erg sterke tekst :).

Marc van Zoggel zei

@ gerjon,

Je hebt zeker gelijk! Nijgh is verantwoordelijk voor de tekst van Verdronken vlinder (en voor meer mooie teksten).

Anoniem zei

Mocht je deze reactie nog op tijd lezen: straks, 18:10, is er een documentaire aan over Lennaert Nijgh. Close-up op Nederland 2.
Ik zit nu al klaar.

Marc van Zoggel zei

Die heb ik helaas gemist. Was hij de moeite waard?