zondag 25 september 2016

Zeven dagen lang (294)

19 t/m 25 september

MAANDAG Foodfundi's
Schokkend stuk in de NRC. 'Het liefst wil ze haar kind straks zonder suiker en plant based opvoeden. "Maar ik ga niet superstrikt doen. Als z'n grootouders hem straks een stukje vis geven, dan is dat maar zo." Een suikervrije, veganistische crèche vinden, is al niet eenvoudig.'
Er gaat meer geld naar de AIVD, hopelijk gaan ze daarmee ook dit soort doodenge extremisten harder aanpakken?

DINSDAG Opiniemakers
Op de vraag wat het betekent je Nederlander te voelen antwoordt Rob Oudkerk: ik voel me helemaal geen Nederlander, ik voel me Amsterdammer, ik heb niks met mensen uit Nijkerk of Appelscha.
Lijkt me ex negativo een mooie definitie van Nederlanderschap uit te halen: je verbonden voelen met mensen van Nijkerk tot Appelscha, en dan niet in de laatste plaats door een gedeelde afkeer van hoofdstedelijke blaaskaken als Rob Oudkerk.

WOENSDAG Krotenkokers
Poëtische begeleiding bij het stukje hierboven: Jules Deelder - 'De ziekte van Hedel'.

DONDERDAG Hier en toen
Nog even over die column van Martin Sommer. In zijn column haalt Sommer ook een uitspraak van Frans Timmermans aan: 'Wie tegen diversiteit is, staat met zijn rug naar de toekomst.' 
Eigenlijk maar een rare uitdrukking. Waarom zou je met je gezicht naar de toekomst gaan staan? Wat is daar te zien dan? Alleen maar mist, duisternis, niets. Met je rug naar de toekomst lijkt me juist de meest waardevolle manier van leven. Positiever geformuleerd heet dat: met je gezicht naar het verleden staan. Wie lang genoeg naar het verleden tuurt, ziet vanzelf daarin de toekomst opdoemen.

VRIJDAG Muziek
Iron and Wine & Ben Bridwell, 'This Must Be the Place (Naive Melody)' (2015)

ZATERDAG Banga
Het merkwaardige aan de ophef over de bangalijst van de Groningse studentenvereniging Vindicat is dat de ophef er vooral van buitenaf wordt opgelegd. De meisjes zelf lijken het allemaal niet zo bijzonder te vinden. Géén van hen heeft de moeite genomen aangifte te doen. De vader van een van de meisjes twittert zelfs: 'Heb ik weer. Dochter op Gronings bangalijstje. "Met 4 sterren, pap!"' Alsof ze er trots op is.

ZONDAG Gematst
FC Twente is 'bestolen', zegt de NOS. Weten ze daar ook eens hoe dat voelt.

Geen opmerkingen: