donderdag 25 juni 2015

Excuses

Het EO-programma Hufterproef zette een vrouw neer als racist terwijl ze het juist opnam voor een moslima die discriminerende opmerkingen naar haar hoofd geslingerd kreeg.
Ophef! Marc Dik, creatief directeur van producent Skyhigh TV, bood zijn excuses aan. 'Wij zouden deze mevrouw nooit moedwillig kwetsen.'
Hans de Boer, VNO-NCW-voorzitter, noemde in een interview met de Volkskrant een deel van de uitkeringsgerechtigden 'labbekakken' en 'slappelingen'.
Beroering! Een dag later bood De Boer zijn excuses aan. 'Het spijt me oprecht als ik mensen daarmee heb gekwetst.'
Pier Eringa, topman van ProRail, sprak in een toespraak zijn ergernis uit over het feit dat zelfmoordenaars zo vaak in de spits voor de trein springen: 'Als ik na een zelfmoord een smsje krijg, denk ik: verdorie, waarom niet een minder druk tijdstip uitgekozen?'
Consternatie! Een dag later bood Eringa zijn excuses aan. Hij had 'niemand willen kwetsen' met zijn uitspraak.
Na de zomer van de haat vorig jaar lijken we dit jaar weer fijn terug in onze nationale cocon. Poetin houdt zich al een tijdje koest, zijn separatisten idem dito, Hamas vuurt niet langer dagelijks raketten vanuit Gaza op Israël af. Alleen ISIS laat zijn gruwelijkheden in reprise gaan - maar de journaals besteden er geen aandacht meer aan, vreemd genoeg. Nee, we hobbelen weer van nationaal incident naar nationaal incident.
Ik zie een patroon. Iemand doet een gepeperde uitspraak, mensen zijn op hun tenen getrapt, op hoge poten worden excuses geëist, verpakt in standaardfrasen komen die er - en we gaan weer over tot de orde van de dag.
Ik blijf niet graag achter.
De politievakbonden bijvoorbeeld. Wat een lamstralen! De CAO-onderhandelingen verlopen stroef en nu willen ze de Tour de France hinderen wanneer de karavaan door Rotterdam trekt. De zoveelste hemeltergende provocatie van voorman Gerrit van de Kamp, wiens plofkop onderhand vaker op tv is dan de centenbak van Peter R. de Vries.
Of mensen die een festival of ander evenement bezoeken met een selfiestok. Wat zeg ik, mensen met een selfiestok überhaupt. Zulke irritante figuren moeten toch acuut aan de geestelijke gezondheidszorg worden toevertrouwd!
Verder erger ik me aan dagjesLimburgers die in de ochtendspits per trein naar Amsterdam reizen en in de avondspits weer terug. Als ik weer eens moet staan, denk ik: verdorie, waarom niet een minder druk tijdstip uitgekozen?
Zo. Ik heb gezegd.
Morgen of overmorgen kom ik met excuses en dat het niet kwetsend was bedoeld.
Maar alleen als er ophef komt.

Geen opmerkingen: