zaterdag 19 april 2014

Zeven dagen lang (208)

13 t/m 19 april

ZONDAG Hillsborough 1989-2014
Ramen open en volume op maximale sterkte: Anfield zingt 'You'll Never Walk Alone' voorafgaand aan Liverpool-Manchester City nog een stukje intenser dan normaal al het geval is. Centimeters dik kippenvel.

MAANDAG Eigenheimers
Ik heb het al gezien: de strijd om de Zilveren Televizier-ster zal dit jaar gaan tussen Maarten 't Hart van Maartens Moestuin (Die rotzooi uit de supermarkt lust ik niet) en Johan Derksen van Derksen on the Road (Die rotzooi van de commerciële radio lust ik niet).

DINSDAG Theemutsen
De reclame van Lactacyd ('Mijn moeder en ik praten over alles, dus ook over intieme hygiëne') is letterlijk een kutreclame.
Waarom wordt hier trouwens geen beroemd persoon voor ingeschakeld? Toen het een jaar of tien geleden over erectieproblemen ging, was het niemand minder dan Pele die zich daar euh.. hard voor maakte: 'In de kleedkamer bespraken wij alles, behalve één ding... erectieproblemen.' Het leverde een episch filmpje op, zeker in de Nederlandse nasynchronisatie, die Pele als een eerste generatie gastarbeider laat klinken
Waarom nu niet Nicolette van Dam en haar moeder? Die hebben al ervaring met kutreclames (*zeikstem* 'Mam, ik heb zelfthee meegenomen').

WOENSDAG P&W
Pauw & Witteman houdt ermee op, al gaat Pauw wel door onder een andere programmanaam. Pauw Laat vindt hij niks. Mijn tip: Pauwnieuws.

DONDERDAG Zelfhaat
The Passion lijkt mij het toppunt van smakeloosheid en niet bepaald bevorderlijk voor de christelijke zaak, maar de EO en de RKK werken vrolijk mee aan deze zelfhaat. Ze hebben er nota bene een nummer van Borsato in verwerkt. Marco Borsato! De antichrist!
(Terzijde: Hans Teeuwen maakte ooit zijn filmdebuut in Jezus is een Palestijn, maar sinds vanavond weten we dat het moet zijn: Jezus is een Volendammer.)

VRIJDAG Soley soley
192tv-muziekfeit: Middle of the Road-zangeres Sally Carr maakte zingen in je blote reet salonfähig.

ZATERDAG Machine
Dat Ajax de bekerfinale speelt, alla, maar dat die finale in de De Kuip wordt afgewerkt maakt het wel zuur. Feyenoord- en Ajax-supporters mogen al sinds 2009 niet meer naar respectievelijk de ArenA en De Kuip maar morgen zitten er 9000 Ajacieden, en nog in de thuisvakken ook. Aan de andere kant zien ze zo weer eens wat een echt stadion is. Dat is trouwens minder een visuele dan een auditieve kwestie, zoals de blinde cabaretier Vincent Bijlo deze week in VI weergaloos verwoordt:
'Die muur van geluid, dat is zó intens. Ik heb ook weleens in de Arena gezeten. Niet omdat het Ajax is, maar dat is geen stadion. Meer een zwembad. Het geluid verschrompelt, zoals in een bedrijfskantine. Je hoort er mensen over hun werk praten en over hun kleinkinderen. De Kuip trilt en beeft, het is een machine.'

Geen opmerkingen: