zaterdag 28 december 2013

Zeven dagen lang (194)

22 t/m 28 december

ZONDAG Frits
22 december: De avonden begint weer. Dit jaar vallen de dagen precies samen met die in de roman: daar is de eerste dag een zondag, wij lezers/zeloten slaan het boek nu ook op zondag open.
De laatste keer dat dit het geval was, was in 2002. Na verschijning van de roman in 1947 gebeurde het voor het eerst in 1957 en sindsdien in 1963, 1968, 1974, 1985, 1991 en 1996. Er zit dus een ritme in van 6-5-6-11 jaar. We hebben net de periode van 11 jaar achter de rug (van 2002 naar 2013). De volgende keer dat het voorkomt zal dus over 6 jaar moeten zijn, in 2019.
'...het is niet onopgemerkt gebleven.' (Frits van Egters)

MAANDAG Xyzert
Sywert van Lienden, rugzakstudent op druivensuiker. De nationale wijshapper neemt deel aan De slimste mens. 'Wat weet hij allemaal over de Achterhoek?' is de vraagstelling. En wat weet Seabert over de Achterhoek? Dat die in Overijssel ligt...
Dat krijg je ervan, als je al te lang in Amsterdam tussen de bedaagde elite bivakkeert, dan ga je geloven dat Nederland ergens bij Hilversum ophoudt.

DINSDAG Kerstavond
Acteur die in elke The Santa Claus-achtige film of serie lijkt te spelen: Judge Reinhold. En steeds zou men in de aftiteling kunnen volstaan met de rolomschrijving Lame guy in ugly sweater.

WOENSDAG Kerstmis (I)
Geen sneeuw, wel een woeste wind. Daarom geven wij het woord nu aan A. Roland Holst:
'Al wordt het buiten nergens wit en stil,
het maakt den ingekeerde geen verschil
als tegen Kerstmis maar binnen zijn ogen,
de stilte langzaamaan weer sneeuwen wil.'

DONDERDAG Kerstmis (II)
Antoine Bodar heeft werkelijk een prachtige inleiding geschreven op de door hem samengestelde bloemlezing Kerstverhalen (2013, Uitgeverij Meinema - Zoetermeer; voorbeeldig uitgegeven). Hij raakt daarin zeer precies de kern van wat Kerstmis is:
'Het Kerstfeest is het gedenken van onze ongereptheid van weleer en van onze onschuld eens, onze eerlijkheid en onze trouw als kinderen toen in onze jeugd.
Kerstmis is het feest voor kinderen en voor kinderlijken en voor hen die de kinderlijkheid als enige levensvisie, als enige kijk op het leven zouden willen omhelzen en terugverdienen. Een vergeefs heimwee dat alleen uiting kan worden van verlangen naar God in Zijn barmhartigheid, in Zijn vergeving, in Zijn eeuwigheid - ver over de dood van elk van ons heen.' (p. 11)
Overigens vinden we even daarvoor een opmerkelijke passage: 'En wie is die God in den hoge, voor Wie de engelen eerst zongen alvorens aan ons vrede op aarde te wensen? Zijn wij dat dan niet zelf? Zijn wij ons zelf niet genoeg - afzonderlijk en gezamenlijk? Zo ziet het uit. Denkt u ook zo veel aan het leven vóór de dood? Ik ook. Wat daarna gebeurt of niet gebeurt, is eenvoudigweg zaak van afwachten.' (p. 9) De eschatologie lijkt hier vrijwel geheel te verdwijnen achter een humanistisch-theologisch perspectief.

VRIJDAG Top 2000 (I)
Het Top 2000-café is dit jaar de onschuld voorbij. Voor het eerst wordt het overspoeld door mensen die er niet voor de muziek en het evenement zijn, maar louter om zelf op tv te komen en die daartoe de hele tijd als idioten voor de camera's staan te springen. Met als voorlopig dieptepunt een patser die iets te veel tijd in de sportschool doorbrengt, zo'n eikel die altijd zijn borstspieren wil showen en daarom steevast een shirt met extreem laag uitgesneden v-hals draagt. Ook in de winter. We bidden voor een mooie longontsteking.

ZATERDAG Top 2000 (II)
Fascinerend, die statistiekjes onder in beeld. Je gaat vanzelf allerlei rare verbanden leggen. De meest stemmers op 'The Living Years' van Mike & The Mechanics (volume op 12!) komen uit Limburg. Heeft de verweesde samenleving er daar inderdaad het diepst in gehakt en komt dat op deze manier tot uiting?

Geen opmerkingen: