zaterdag 19 oktober 2013

Zeven dagen lang (184)

13 t/m 19 oktober

ZONDAG Zoeker
'We hebben een korte periode van atheïstische neigingen achter de rug, waarvan de laatste stuiptrekkingen door Richard Dawkins verdedigd worden. Atheïsme is een waardige en moedige houding die in de loop der eeuwen niet houdbaar is voor de mensen.'
(Doeschka Meijsing, in: Liesbeth Eugelink, 'Niets in mij gelooft dat.' Over religie in de moderne Nederlandse literatuur, 2007, p. 77)

MAANDAG Arrogander
In de reconstructies van het begrotingsoverleg klagen betrokkenen dat Alexander Pechtold 'ronduit irritant' was bij de onderhandelingen. Now, there's a surprise...

DINSDAG Kwetsend
Er is veel ophef over de reclamespot van de Donorweek. FNV Spoor noemt het 'nodeloos kwetsend' voor machinisten dat de triatleet in het filmpje onder gesloten spoorbomen door rent: 'Het is een levensbedreigende situatie die machinisten liever niet willen meemaken.'
Je ziet de triatleet ook op zijn wielrenfiets van een openstaande brug springen. Dat is ook nodeloos kwetsend. Het is een situatie die wielrenners liever niet meemaken, want je karretje is na zo'n sprong gegarandeerd naar de barrebiesjes.

WOENSDAG OV
Sinds de invoering van de OV-chipkaart-poortjes is het aantal zwartrijders in de Amsterdamse metro enorm gedaald. Het openbaarvervoerbedrijf wil de extra inkomsten besteden aan verbetering van het vervoer. Hoezo extra inkomsten? Het is toch zeker niet zo dat die voormalige zwartrijders nu opeens wel een kaartje kopen? Die reizen helemaal niet meer met de metro. Er worden nu minder boetes geïnd, dus het zou me niks verbazen als er juist minder geld binnenkomt.

DONDERDAG Zwarte Piet
Ik voel mij gekwetst door het fenomeen Kerstelf. Het is discriminerend voor kleine mensen zoals ik dat de wijze en gezond doorgegroeide Kerstman het zware werk laat doen door stereotiepe kleine mensachtige wezentjes. Straks in december ga ik een hoorzitting aanvragen. En ik eis in één moeite door dat het hele oeuvre van Rien Poortvliet op de brandstapel belandt. O, en die Randy Newman moet ook op zijn tellen passen.

VRIJDAG Rusland
Als het oorlog wordt, dan stel ik voor eerst de 22 atoombommen die nog in Volkel liggen af te vuren. Die liggen daar toch maar te liggen en zo worden ze te langen leste gebruikt waarvoor ze ooit bedoeld waren.

ZATERDAG Kort dekken
Vanavond om 18.45 uur: de kraker Go Ahead Eagles-Feyenoord.
Niemand minder dan Louis Couperus bekende 90 jaar geleden dat hij dolgraag voetballer in een van deze teams had willen zijn in plaats van schrijver: 'O jaren reeds heb ik in stilte geleden, dat er zóo weinig over mij geschreven werd in de dagbladen; nu is de maat overvol; ik kòn mijn leed niet meer in mij houden, het verstikte mij, het griefde mij en nu, ik beken het u, nu schud ik, razend van ijverzuchtige woede, mijne gebalde vuisten en snik en hik: ware ik slechts een voetbalspeler, ware ik slechts bij Feyenoord, bij Go-Ahead [...].'
(Geciteerd in Maarten Klein, Essays over Louis Couperus, Groesbeek: eigen beheer, 2013, p. 47)

Geen opmerkingen: