zaterdag 6 april 2013

Zeven dagen lang (157)

31 maart t/m 6 april

ZONDAG Dunno
Het werk van Nescio is vorige maand in Engelse vertaling verschenen onder de titel Amsterdam Stories (vertaling Damion Searls). Die titelkeuze is wel begrijpelijk, dat 'Amsterdam' is aantrekkelijker dan The parasite and other stories of zo, en moet natuurlijk de in Nederland geïnteresseerde buitenlandse lezers lokken. Toch is het daarmee ook een beetje een misleidende titel voor de potentiële lezer/toerist. Het Amsterdam van Nescio is immers het Amsterdam van honderd jaar geleden en dat lijkt in de verste verte niet op het Amsterdam van nu. In de verhalen van Nescio is het eerder een gemoedelijk, slaperig dorp vol burgerheertjes, nog niet de van drugstoeristen vergeven stad van vandaag de dag.
Toch is er één overeenkomst. In Dichtertje schrijft Nescio over de gevallen vrouw Dora: 'haar baas kent haar geschiedenis en veracht haar niet, integendeel. Wat iets heel bizonders is voor een Rotterdammer. En ik denk dat om dezen éénen man deze wanstaltige stad mogelijk nog gespaard zal blijven op den grooten dag. Wat weer een nadeel is.'
Zulk hoofdstedelijk dedain ten opzichte van de havenstad is heel modern.

MAANDAG Koningslied
Dat gedoe rond het Koningslied is behoorlijk verwarrend. Als ik het goed begrepen heb moest het toch een lied worden voor de Koning? Toch niet voor het volk? De Koninklijke familie houdt nota bene van ballet en klassieke muziek en zo. En dan moeten ze straks naar trieste sms-artiesten als Jim Bakkum en Lisa Lois gaan zitten luisteren?
Het begint al met de 'componist': John Ewbank, de geblondeerde Gepetto achter de trommelvliesterrorist M. Borsato. En dan de 'tekstschrijvers': Guus Meeuwis, Acda & De Munnik en Daphne Deckers. Waarom, Thomas Acda en Paul de Munnik, waarom? Jullie, scheppers van prachtige liedteksten als 'Als het vuur gedoofd is' en 'Vandaag ben ik gaan lopen', waarom collaboreren met Guus 'met zonder jas' Meeuwis? En trouwens: wat heeft Daphne Deckers eigenlijk met liedjes schrijven? Ach ja, manlief Krajicek zit ook in het comité, en ze acteerde in Borsato's videoclips...
Het lied moet naar verluidt 'het wij-gevoel' uitstralen, nou dan weet ik al een geschikte titel: 'Ons kent ons'.
Update vrijdag: Ja hoor! Borsato gaat ook meezingen met het Koningslied. Je verwacht het niet.

DINSDAG Toch ook wel schitterend, ja
SC Veendam is definitief voltooid verleden tijd. Waardoor TOP ineens gigantisch stijgt op de ranglijst, niet omdat we er nu punten bij krijgen, maar omdat we er geen kwijt raken. Zoals Is Ook Schitterend immers al terecht constateerde in de hit 'Voltooid verleden tijd' : 'Wat je niet hebt gehad, raak je ook niet kwijt'.
Overigens bleken de veenkolonialen veel minder geld ingezameld te hebben dan ze de afgelopen dagen als tussenstand noemden. Zelfs met de reddingsactie probeerden ze de boel nog te belazeren...

WOENSDAG Hoofd & Schouders
Ik heb lang niet begrepen waarom José Mourinho zijn topkeeper Iker Casillas op de bank zette, maar nu snap ik het volkomen: José wist natuurlijk dat Casillas te zien zou gaan zijn in de meest debiele televisiereclame ooit vertoond.

DONDERDAG Schok
Veronica kondigt voor morgenavond de 'Eddie Murphy Tribute Night' aan.
Gek, ik wist niet eens dat-ie dood was.

VRIJDAG Max
Max Westerman publiceert in de Volkskrant een opinieartikel: 'Het is 2013. Hoog tijd om eens op te houden met de monarchie.'
Max wil dat we een republiek worden en een president kunnen kiezen, net als in Amerika, want die erfelijke monarchie van ons kan echt niet meer: 'Hoe is het toch mogelijk dat de Nederlanders de lat zo laag blijven leggen voor hun democratie?' vraagt hij zich vertwijfeld af. Volgens mij haalt Max basale zaken door elkaar. Want wat hanteert hij in feite als impliciet uitgangspunt? Dat Beatrix bij ons is wat Obama in Amerika is. Maar dat is natuurlijk Rutte!
Zijn kritiek zou alleen hout snijden als de monarch hier de regeermacht zou hebben. Nederland is als democratie echter een constitutionele monarchie, waar het parlement de macht heeft en de monarch er alleen ceremonieel en symbolisch is. Dat is toch basiskennis?
Hij probeert ook een geschiedenislesje te geven, Max, om onze republikeinse wortels bloot te leggen. 'Laten we ook niet vergeten dat Nederland historisch gezien meestal een republiek is geweest [...] Na de nederlaag van Napoleon in 1813 hebben de grootmachten die Europa opnieuw indeelden, Holland echter een monarchie opgedrongen. De Oranjes, die al heel lang een belangrijke rol in de geschiedenis van het land hadden gespeeld, eisten gretig de troon op.'
Ja, en in 1848 kwam Thorbecke met zijn Grondwet en werd ons land een echte parlementaire democratie en het koningschap ceremonieel, wat het nu al ruim honderdvijftig jaar is. Maar dat vertelt Max er niet achteraan.
Er zijn vele redenen te bedenken om kritisch te zijn op de monarchie - de kosten, de privileges, de informele invloed, Marco Borsato als zanger van het Koningslied -, maar tot zulke elementaire onzin moet de Volkskrant zich niet verlagen.

ZATERDAG Meer Mourinho
De BBC wordt bij mij standaard ondertiteld en ik heb nog niet ontdekt hoe ik dat kan uitschakelen. Heel vervelend, maar soms levert het wel iets leuks op. Vandaag toont Dan Walker in Football Focus enkele museumstukken uit het National Football Museum in Manchester. Daarbij ook een jas die José Mourinho, zichzelf 'the Special One' noemende, ooit aan het museum schonk. Walker: 'A very special coat from the Special One'. De ondertitelaar van dienst maakt ervan: 'A very special coat from the social one'.
Opper-aso Mourinho als 'the social one'... Zou David Miliband hebben zitten ondertitelen?

Geen opmerkingen: