donderdag 7 maart 2013

10 eerste zinnen

'Ik ben van mening dat elke romanschrijver wel in het bijzonder over de eerste zin van zijn boek zal nadenken, en dat het soms moeilijk is een eerste zin te vinden, die voldoening verschaft.'
(W.F. Hermans - 'Eerste zinnen van romans')

'Eerste zinnen: men moest er eens een verzameling van aanleggen!'
(S. Vestdijk - 'Het pernicieuze slot')

1.Eerste zin van een oer-Hollands familiedrama:
'Toen Aart tijdens de kraamvisite zei dat je "Jop" eigenlijk alleen met een b zou mogen schrijven stond het gezicht van Rop op onweer.'
2.Eerste zin van een Hollands-magisch-realistische roman:
'Vele jaren later, liggend op de bank in zijn alleenstaandenappartement in Roelofarendsveen, moest Ron plotseling terugdenken aan de tijd dat hij nog een sportvisakte had.'
3.Eerste zin van een ideeënroman:
'De wereld is een openbaar basketbalveldje: aan beide kanten een bord met een ring maar nergens een netje te bespeuren.'
4.Eerste zin van een literaire thriller met product placement:
'Ivo at een Oreo en zon intussen op wraak.'
5.Eerste zin van een Bildungsroman:
'Ik was nog maar net begonnen als zelfstandig begrafenisondernemer toen ik ontdekte dat de Boerenbond geen steekschoppen meer in zijn assortiment had.'
6.Eerste zin van een sleutelroman
'Ik had overal gezocht, maar die noodlottige ochtend kon ik mijn sleutels nergens vinden.'
7.Eerste zin van een cynische historische roman
'Sterre werd geboren in de goeie ouwe tijd toen nog niemand zo heette.'
8.Eerste zin van een postmodern-ontregelende avonturenroman:
'Wat lijken alle Chinezen toch op elkaar, dacht Ronald bij zichzelf toen hij uit de metro stapte in het centrum van Tokio.'
9.Eerste zin van een Exil-roman:
'Ik werd wakker van het geluid van de Belg.'
10.Eerste zin van een joodse Nescio-adaptatie
'Behalve de man die de Job Cohenstraat de mooiste straat van Europa vond, had eigenlijk niemand zin in een Zeeuwse bolus.'

Geen opmerkingen: