zaterdag 26 januari 2013

Zeven dagen lang (147)

20 t/m 26 januari

ZONDAG Wintersport
Commentator bij Willem II-ADO Den Haag: 'Haemhouts, koud in het veld en nu al bijna een doelpunt.'
Volgens mij staat vandaag iedere speler koud in het veld.

MAANDAG Winter(on)klaar
Dat je als forens er niet op moet rekenen probleemloos op je werk te raken als het een paar graden vriest weet ik inmiddels wel. Maar aan dit soort ongein kan ik maar niet wennen:
Je staat op een bomvol perron te wachten op een trein die om 07.59 uur moet vertrekken. 07.59 uur nadert en de borden melden geen vertraging. 07.59 uur passeert en ineens verschijnt daar de mededeling '+ 20 minuten'. Dat is om gek van te worden. Alsof ze niet eerder weten dat die trein met vertraging onderweg is.
Het is hetzelfde als een kind een snoepje aanbieden en dan net wanneer het de zoetigheid wil pakken je hand terugtrekken en zeggen: 'nee, nee, ga eerst maar even 20 minuten buiten in de kou staan en kom dan maar terug. Misschien heb ik het snoepje dan nog, misschien ook niet.'

DINSDAG Wintersprookje
Bradford City naar de finale van de League Cup! Lang geleden dat ik zo hartstochtelijk gejuicht heb als bij die 1-1 van James Hanson. The Telegraph schrijft: 'The League Two club’s remarkable journey to the Capital One Cup final is a timely tonic for fans disillusioned by the ever-growing gulf between rich and poor.' En zo is het maar net!
Ik heb bovendien altijd al een zwak gehad voor Bradford City sinds ze tussen 1999 en 2001 twee seizoenen in de Premier League speelden, zoals al die kleine clubs die even op het hoogste niveau hebben mogen acteren op de een of andere manier mijn sympathie hebben: Barnsley, Crystal Palace, Watford, Hull City. En Bradford City dus, misschien nog wel iets meer dan de anderen, vanwege die heerlijke naam natuurlijk, maar ook het shirt en het stadion, en de tragische recente historie: binnen tien jaar van de Premier League naar de onderste regionen van League Two, het vierde niveau.
Daarom is dit succes ze zo gegund. Met in één moeite door het meest kippenvel veroorzakende, vochtige ogen teweegbrengende moment van het jaar: Held Gary Jones.

WOENSDAG Winterauteur
Teletekst meldt dat de 'schrijfster Julia Burgers-Drost' dood is en wijdt er een volledige pagina aan. Het blijkt te gaan om een protestants-christelijke schrijfster. Dat zijn de ware bestsellerauteurs. Haar bekendste titel is 'Wachten op de Oogst'. En 'ze schreef vooral in de winter'. Het is vooral de combinatie van de twee die het 'm doet.

DONDERDAG P& W
De gespleten tong Gerard 'Al Qaeda bestaat niet' Spong is natuurlijk tegen het publiceren van beelden van verdachten in de opsporingsfase van een onderzoek, zoals nu met de Eindhovense kopschoppers is gebeurd.
Het betreft hier echter beelden van de misdaad zelf. Dat lijkt me op geen enkele manier iets om tegen te zijn. Iedereen die de beelden ziet promoveert in feite tot getuige van de misdaad, en hoe meer getuigen hoe beter, nietwaar. Het wordt pas penibel als mensen vervolgens op hun sociale mediaprofielen in het wilde weg met namen en rugnummers gaan strooien.

VRIJDAG Holzmichel
Simeon ten Holt zou gisteren 90 zijn geworden. Ten Holt, ook een soort Julia Burgers-Drost: nooit van gehoord, en dan ineens een bekendheidspiek na het overlijden als gevolg van een pr-kruistocht van een kleine maar vasthoudende schare fanatici.

ZATERDAG U bent handelswaar
'Als ik vijftien webpagina’s heb openstaan in mijn browser en alle cookies, trackers en andere spionagebestandjes eraf gooi, en instel dat ik alle[e]n cookies accepteer van sites die ik bezoek, dan heb ik er binnen een minuut weer tientallen terug, veelal afkomstig van bedrijven waar ik nooit online langs ben gegaan. Defensieve browserinstellingen worden moeiteloos omzeild door Google, Facebook, Chartbeat en andere handelaren in uw voorkeuren.'
Marc Chavannes gaat in zijn lezenswaardige column in op die rare 'toestemming voor cookies'-mededelingen die tegenwoordig te pas en te onpas verschijnen als je naar een website gaat.

1 opmerking:

Anoniem zei

Bradford is getekend door een erger iets dan drie degradaties op rij. Toevallig heb ik daar net een artikel over geschreven!

http://incognitief.com/2013/01/28/het-sprookjesachtige-verhaal-van-bradford-city-afc/