zaterdag 13 oktober 2012

Zeven dagen lang (132)

7 t/m 13 oktober

ZONDAG Cloudy
Het weerbericht op NOS teletekst meldt dat er vandaag enkele 'vriendelijke stapelwolken' zijn.
Het moet niet gekker worden.
Of zou er daar een redacteur zitten die fan is van het werk van Frederik van Eeden?: 'Laat het goede licht komen, het zachtaardige maanlicht, de welbekende dag, de vertrouwde, vriendelijke wolken.' (Johannes Viator, 1979 [1892], p. 61)

MAANDAG Super Guidetti
John Guidetti in de Voetbal International! Wat een held, de man die ons ons zelfrespect teruggaf. Elke keer als ik aan hem denk krijg ik nog een brok in de keel. En het is wederzijds: 'Ik denk nog elke dag aan Feyenoord.' En: 'Ik ben Feyenoorder totdat ik doodga.' De 28ste komt hij naar Rotterdam: 'Ik móét erbij zijn en ga, als het kan, als supporter tussen de supporters staan.'
De Zweed tekent ook een mooie herinnering op aan Jordy Clasie: 'Ik kan me het moment nog zo goed herinneren dat Christian Eriksen Ajax op een 1-0 voorsprong zette. Zij waren in die fase ook de betere ploeg. Jordy Clasie zocht oogcontact met me. Ik zag het verdriet in zijn ogen, ik zag de wanhoop, de boosheid en de frustratie. Clasie schreeuwde naar me in het Engels: "John, come on, fucking hell, we have to do this." Ik keek naar Jordy en zei: "Okay, let's do it."'
En ze deden het.

DINSDAG Elk jaar vroeger
Zo, alweer oktober. Binnenkort zullen de paaseitjes wel weer in de winkel liggen.

WOENSDAG Welbehagen
'Hij heeft, dacht ik, een goede sigaar bij zijn koffie. Deze combinatie is uiterst behaaglijk, en welbehagen is tenminste een lagere vorm van geluk. Daar moet men het in sommige situaties maar mee doen.'
(Thomas Mann, Ontboezemingen van de oplichter Felix Krull, 1997 [1954] p. 220)

DONDERDAG En C. Ronaldo dan
Als iemand uit de voetballerij gevraagd wordt of er in het betaalde voetbal homo's actief zijn, antwoordt diegene altijd als volgt: volgens de statistieken is één op de twintig mannen homo, dus moeten er ook in de voetballerij wel homo's tussen zitten.
Dat is welbeschouwd onzin, zo werkt statistiek niet.
Dan zou je immers ook moeten aannemen dat van elke twintig couturiers er maar één homo is, of van elke twintig royaltywatchers slechts één. Iedereen weet dat dat wel erg weinig is.
Overigens steun ik het vandaag gepresenteerde actieplan voor homo-emancipatie van harte.

VRIJDAG Nederland-Andorra
De hamvraag: Waarom spreekt iedereen de voornaam van Ruben Schaken uit als Rubèn, dus met een beklemtoonde e in plaats van een stomme e?

ZATERDAG Nomen est Dominica
Nu we het toch over namen hebben; nog iets opmerkelijks uit de databank van Meertens: de dagen van de week als achternaam (aantal personen in 2007):
Zondag: 1409 (+ nog 153 Sondag en 53 Sondagh)
Maandag: 311
Dinsdag: 0 (wel 19 voor Dingsdag)
Woensdag: 0
Donderdag: 0
Vrijdag: 325
Zaterdag: 0 (wel nog een enkele Saterdag)
Conclusie: er worden nog veel zondagskinderen geboren.

Geen opmerkingen: