donderdag 12 juli 2012

Zoggels Top 100 Nederlandse Cabaretiers: 100-91

Het weblog "Zoggel" presenteert zijn hoogst persoonlijke en dus hoogst eigengereide top 100 van Nederlandse cabaretiers. Speelgerechtigd zijn alleen grappenmakers en geinponems die heden ten dage hun humor of poging daartoe op de bühne of op de beeldbuis brengen of dat in de voorgoed voorbije levensdagen van ondergetekende hebben gedaan. Jammer maar helaas dus voor Eduard Jacobs, Alex de Haas, Wim Kan, Toon Hermans e tutti quanti. Vlamingen mochten meedoen als ze ook in Nederland bekend zijn, dat wil zeggen: als ik ze ken. Dat geldt overigens voor iedereen in de lijst: ken ik je niet, dan heb je pech. Maar ik ken er wel een boel, zo ben ik dan ook wel weer. Vandaag de nummers 100 t/m 91.

100. Freek de Jonge
Decennialang gijzelnemer van het vaderlandse cabaret, tot eindelijk ene H. Teeuwen ingreep. Murmelt echter maar door; zelfkastijders en lijders aan het stockholmsyndroom blijven hem volgen. Vindt dat hij 'de statuur heeft dat hij moet worden gevraagd' wil hij nog een conference doen. Nimmer bood een plaag zo gemakkelijk zijn eigen bestrijdingsmiddel aan.
99. Rob Kamphues
Die zielepoot is ook cabaretier geweest! Kun je je dus helemaal niks bij voorstellen.
98. Jack Spijkerman
Nog zoiets. Jack was als schooljongen grappenmaker, maar hij telt als presentator van humortelevisie en -radio natuurlijk niet echt mee als humorist. Anders moeten we Patrick Lodiers ook nog gaan ranken...
97. De Lama's
Spuugden vier jaar lang klodders twijfelachtige humor in het gezicht van de televisiekijker.
96. Viggo Waas
Speelt standaard de humorloze schlemiel om te verhullen dat hij een humorloze schlemiel is. Is de Ringo Starr van NUHR. En die zijn maar met zijn drieën, kun je nagaan.
95. Beau van Erven Dorens
Eendagscabaretier. Moedige poging. Morgen lach je erom. Of niet.
94. Lenette van Dongen
Word ik vooral heel bang van. Altijd het gevoel dat ze mij bedoelt. Zelfs als ze het over bouwvakkers heeft.
93. Bavo Galama
Frenkel Frank is dood. Sylvia is dood. Aad van den Heuvel is een zure oude man geworden. Bavo Galama is de enige Ook Dat Nog!-er die nog over is. En Hans Böhm dan, maar die was zijn eigen typetje.
92. Samba Schutte
Won het Leids in 2006. Moet een heel zwak jaar zijn geweest.
91. Jan Jaap van der Wal
Met het meubilair van de Dit Was Het Nieuws-studio werd per abuis ook de humor van Jan Jaap bij het grof vuil gezet. Verwarde 'oudejaarsconference' met 'oudejaarspreek'.

3 opmerkingen:

DJ zei

Benieuwd naar je top 10, al vrees ik dat Bertje daar te vinden zal zijn ;)

Tim van Dun zei

Ik hoop zó dat Van Muiswinkel en Van Vleuten op zijn minst je top 10 gehaald hebben. Nóg mooier natuurlijk als ze op nummer 1 staan. Ik ga je lijst nauwgezet volgen.

Jerry zei

Theo Maassen & Najib Amhali. Mijn favorieten. Ben benieuwd op welk nummer ze in jouw lijst staan.