zaterdag 7 april 2012

Zeven dagen lang (106)

1 t/m 7 april

ZONDAG Hi Ha Hondenlul
Nieuwe held: Marten de Roon (Sparta), die gloedvol vertelt over zijn favoriete boek: Karakter van Bordewijk. En zie ik daar ook W.F. Hermans liggen? Chapeau.
Maar aan de andere kant, zoals Henk Spaan na het item terecht opmerkt: Marten, als je het wilt redden in de voetballerij zul je toch echt De ontvoering van Alfred Heineken moeten gaan lezen...

MAANDAG Lijstje
'Hoe nationalistisch zijn jullie eigenlijk? Jullie kiezen voor Europa? Goed, dan wil ik dat u eerlijk uw mening geeft over de volgende voorstellen:
1.Het Nederlands elftal wordt afgeschaft en verboden.
2.De Nederlandse literatuur wordt afgeschaft en verboden.
3.We krijgen een Finse gouverneur.
4.Amsterdam krijgt een Albanese burgemeester.
5.De oorspronkelijke Hollander is verplicht Esperanto te spreken.
6.De koningin treedt af en wordt manager van supermarkt Napoli.
7.Schiphol wordt ontmanteld en overgebracht naar Sicilië.
8.Het Concertgebouw Orkest mag alleen nog doedelzakmuziek spelen.
9.Men spreekt nu van Ortschaft Nordrhein.
10.We krijgen weer een Spaanse koning.'
(Jan Tetteroo, De lieveling van de zee, 2007, p. 147-148)

DINSDAG CL: Barcelona-Milan
Jan van Halst: 'Ik geef deze wedstrijd een 7.'
Ik geef Jan van Halst een 4.

WOENSDAG CL: Chelsea-Benfica
Tom Egberts: 'Sorry Youri, ik moet je even onderbreken.'
Dat is bij Youri Mulder geen kunst. Youri maakt nooit een zin af. Youri onderbreekt zichzelf constant.

DONDERDAG Tricky when you're feeling low
Inmiddels flink op weg: de 'top 25' van Ditisstefan. Een mooie, persoonlijke serie. Op #21 Sea Sew van Lisa Hannigan. Ik zette deze week toevallig weer eens de CD van de Somberheid op, waarop 'Pistachio' van Hannigan staat, een schitterend nummer.

VRIJDAG Gotspe van de week
Ilja Leonard Pfeijffer in zijn NRCnext-column over het Volkskrant-verhaal dat Wilders het vertrek van Leers heeft geëist:
'Ik ken de parlementaire journalisten van de Volkskrant niet persoonlijk, maar ik weet hoe de journalistiek werkt. Die jongens schrijven heus niet zomaar iets op. Een scoop van een dergelijk formaat wordt gecheckt en gedubbelcheckt en wordt alleen gepubliceerd als er 100 procent zekerheid is over de juistheid.'
Hoe krijgt-ie het uit zijn toetsenbord?! De Volkskrant heeft zich als kwaliteitskrant volslagen belachelijk gemaakt met twee onvervalste verkiezingshoaxes. Eerst in 2006 de 'onthulling' van vermeende martelpraktijken in Afghanistan en in 2010 de 'berekening' dat de koopkracht bij links zou stijgen en bij rechts dalen. Het eerste bleek volledig uit de duim gezogen en het tweede moest ook gerectificeerd worden. Twee keer een geval van ordinaire kiezersmanipulatie vlak voor de verkiezingen. 'Die jongens schrijven heus niet zomaar iets op', nee nee...

ZATERDAG City
Noel Gallagher bij Football Focus over Mario Balotelli: 'He wants to be a gangsta rapper, but he's not, so he plays gangsta football instead.' Zelden zo'n adequate typering gehoord.

1 opmerking:

Simon Draaijer zei

N.a.v. lijstje van Tetteroo:

Ik vind alles best, als ze maar van onze négers afblijven. Of ben ik dan te eerlijk?

Toevoeging:

11. De Rijn komt weer gewoon bij Lobith ons land binnen.
Niets heerlijker dan een Indisch schoolklasje dat dat soort feiten opdreunt. Ons koninkrijk... es war einmal. Daar wil ik de Hollandsche poëzie wel voor cadeau doen.

Gezelligheid!

S.

p.s. Esperanto, dat drinken wij hier al jaren.