donderdag 2 februari 2012

Gloria In Excelsis Stereo

I

Onlangs kocht ik na anderhalf jaar twijfelen de boxset The Beatles in Stereo, met naast een dvd met alle korte films en een cd'tje met ongebundeld werk daarin alle dertien studioalbums van de fab four. Het ding kost een godsvermogen - vandaar die twijfel -, maar het gaat economisch slecht en op school heb ik geleerd dat je juist dan je geld moet uitgeven om de economie er weer bovenop te krijgen. Bovendien is spaargeld ook niet meer wat het geweest is (internetcriminelen, omvallende banken, Roemenen) en behoort het oeuvre van The Beatles natuurlijk tot de culturele opvoeding die iedereen minimaal zou moeten genieten. Ook al ken ik het grootste deel van het verzameld werk al min of meer, je bent weer een beetje meer mens als je het ook fysiek bij je in de buurt hebt.

II

In 2003 publiceerde Rolling Stone de lijst The 500 Greatest Albums of All Time, gebaseerd op de individuele top-50-lijstjes van 273 vooraanstaande figuren uit de muziekindustrie. 11 van de 13 Beatles-albums staan in de lijst, waarvan 4 bij de eerste 10. Alleen Magical Mystery Tour en Yellow Submarine ontbreken.

III

Als ik een lijstje had mogen indienen, dan zou ik ongetwijfeld ook minstens tien albums van The Beatles hebben geselecteerd, waardoor er minder plek overbleef voor ander prachtwerk. Als ik een lijstje had mogen indienen, dan was ik bovendien een vooraanstaand figuur in de muziekbusiness geweest. Maar dat ben ik niet, en daarom kan ik net doen of ik die Beatles-albums nog niet ken en nu een Beatle-loos lijstje overleggen met 50 topalbums uit mijn mapje 'vintage'. In een niet geheel willekeurige volgorde.

1) The Byrds - Younger Than Yesterday
2) The Yardbirds - Having a Rave Up
3) Neil Young - After the Gold Rush
4) The Zombies - Odessey & Oracle
5) Simon & Garfunkel - Sounds of Silence
6) Bruce Springsteen - Born to Run
7) The Traveling Wilburys - Traveling Wilburys Vol. 1
8) The Who - Tommy
9) Led Zeppelin - Led Zeppelin I
10) The Small Faces - Ogdens' Nut Gone Flake
11) Bruce Springsteen - Nebraska
12) Simon & Garfunkel - Bookends
13) The Byrds - Mr. Tambourine Man
14) Bob Dylan - John Wesley Harding
15) Crosby, Stills, Nash & Young - Déjà Vu
16) Bruce Springsteen - Born in the USA
17) Neil Young - Harvest
18) Paul Simon - Still Crazy After All These Years
19) The Beach Boys - Pet Sounds
20) The Rolling Stones - Let It Bleed
21) Neil Young - Tonight's the Night
22) Bee Gees - Best of Bee Gees
23) Simon & Garfunkel - Parsley, Sage, Rosemary & Thyme
24) The Band - Music from Big Pink
25) Roy Orbison - The Big O
26) George Harrison - All Things Must Pass
27) Radiohead - OK Computer
28) Michael Jackson - HIStory
29) Bob Dylan - Blonde on Blonde
30) The Flying Burrito Brothers - The Gilded Palace of Sin
31) Simon & Garfunkel - Bridge over Troubled Water
32) Alan Parsons Project - Eye in the Sky
33) Steely Dan - Collected
34) The Kinks - Kollekted
35) Fleetwood Mac - Rumours
36) Frank Sinatra - In the Wee Small Hours
37) David Bowie - Space Oddity
38) Bruce Springsteen - Darkness on the Edge of Town
39) Al Green - Greatest Hits
40) Nick Drake - Bryter Layter
41) The Byrds - Turn! Turn! Turn!
42) Mott the Hoople - All the Young Dudes
43) Johnny Cash - The Essential
44) Paul McCartney & Wings - Band on the Run
45) The Byrds - 5th Dimension
46) Joy Division - Substance
47) Roxy Music - Avalon
48) Bruce Springsteen - The River
49) Moby - Play
50) The Rolling Stones - Some Girls

Geen opmerkingen: