zaterdag 25 september 2010

Zeven dagen lang (32)

19 t/m 25 september

ZONDAG Herkenbaar
Arie Storm, Het onontkoombaar eigene van de Nederlandse literatuur, p. 23: 'Ik moet [...] zeggen dat ik alleen al gelukkig word van het voor me uit fluisteren van de naam Simon Vestdijk.'

MAANDAG Piskijker
De Pers heeft een artikeltje over 'trendprofeet' Gerald Celente, die voorspelt dat vanaf 2012 in Europa massaal etnische zuiveringen van moslims zullen plaatsvinden. In een kader staat een opsomming van wat Celente allemaal al eens goed heeft voorspeld: o.a. de val van de muur, dat de islam het nieuwe communisme voor het westen zou worden, dat de overheid banken overeind zou houden en de kredietcrisis. Ik ben meer benieuwd naar een lijstje met wat hij allemaal fout voorspelde. Maar dat past vast niet op één pagina.

DINSDAG Roma
Mirjam Sterk (CDA) wil net als Sarkozy Roma uitzetten. Gerald Celente zal wel juichen: zie je wel! Jammer voor hem dat er tussen alle Roma in West-Europa nauwelijks een moslim te vinden zal zijn.

WOENSDAG DWDD
Beschamende televisie: drie jonge bankiers die hun 'praktijkopleiding' op Wall Street hebben genoten komen praten over de crisis, de banken en hun levensstijl. Daar zitten de veroorzakers van de crisis, maar ze zijn zich van geen kwaad bewust. Grootste ergernis wekt - excusez le mot - het wijf dat verontwaardigd reageert op het verwijt dat banken speculeren met ons spaargeld. Dat weet je toch als spaarder, is haar verweer. Nee, de spaarder gaat er vanuit dat zijn bank verstandig op zijn centen past, jongedame. Maar wij suffe Hollanders moeten niet zo zaniken, in New York heerst een 'vibe' en is de 'quality of life' groot. Daar wordt dan onder verstaan: op een avond duizenden dollars spenderen aan champagne. Deze jonge mensen zijn gebrainwashed (ik bedoel natuurlijk gehersenspoeld maar ik blijf maar even in hun jeukende jargon).
Beschamende televisie, maar ook verhelderend, want het kwaad heeft wat gezichten gekregen.

DONDERDAG Welriekende flashback
Het parfum van een langsrennende man roept bij mij ineens heel sterk de herinnering op aan het Aladdin-stickerboek van Panini. Toen mama in het ziekenhuis lag, mochten mijn broertje en ik elke avond in het winkeltje een zakje met plaatjes gaan kopen. Op een avond waren er geen meer. 'Jullie hebben ze allemaal gekocht,' zei de dame achter de kassa met slecht verborgen ergernis.
Hoe werken die geurherinneringen? Had mijn pa toen dat parfum? Fascinerend.

VRIJDAG Rocker
Vandaag The Rocker (2008) voor de tweede keer gekeken. Er zitten enkele schitterende quotes in deze film. Na een stukje muziek: 'John Lennon would turn around in his grave... To hide the boner you just gave him!'

ZATERDAG Vooruitgang op z'n gereformeerds
In romans over gereformeerde milieus, zoals die van Maarten 't Hart, valt steevast te lezen dat de kerkgangers fanatiek op pepermunten zuigen. Bij Franca Treur (Dorsvloer vol confetti, p. 78) zien we dat zelfs de steile gereformeerden enige progressie niet vreemd is. Kinderen sabbelen er in de kerk namelijk op 'Fruitella's', 'Mentosjes' en 'Topdropjes'.

Geen opmerkingen: