dinsdag 17 augustus 2010

Hoe werkt nieuws?

"Een vrouw heeft in New York haar creditcard aan een zwerver uitgeleend. De man vroeg om wat geld, maar de vrouw had geen kleingeld op zak. Omstanders waarschuwden de vrouw dat ze kon fluiten naar haar kaart, maar de zwerver bracht de creditcard keurig terug. Hij had voor 25 dollar zeep, sigaretten en deodorant gekocht."

Zomaar een bericht vorige week op NOS Teletekst, op pagina 137, de pagina met kort nieuws uit het buitenland, te onbeduidend of klein om een hele pagina aan te wijden. Dit nieuwtje is dermate curieus dat het ook ergens op de pagina's 402 t/m 409, de sectie 'raar', had kunnen staan. Het gaat mij hier echter niet om de inhoud maar om de communicatie, niet om het wat maar om het hoe.

Hoe is deze gebeurtenis NOS-nieuws geworden? Ik kan me voorstellen dat de betreffende gebeurtenis daadwerkelijk in New York heeft plaatsgevonden. Het is Amerika, het is New York, daar gebeuren gekke dingen. En Amerikaanse zakenvrouwen zijn tot alles in staat, blijkbaar ook tot het uitlenen van hun creditcard aan een hoestende dakloze. Maar ook New Yorkse zwervers leven blijkbaar de New York way of life. Eindelijk wat dollars hebben en er dan mee naar het Kruidvat gaan. Nota bene zeep en deo. De wattenstaafjes ontbreken er nog maar aan.

Maar toen het was gebeurd, wat er gebeurde er toen? Enig gegoogel (dit is wat anders dan gegoochel, al heeft het er soms wel wat van weg) wijst uit dat de New York Post de primeur had, althans de papieren primeur. Maar hoe zijn de journalisten van de NYP op het spoor van dit voorval gekomen? Heeft de zwerver zijn verhaal voor nog eens 25 dollar verkocht aan de krant? Heeft de vrouw, uit pure opluchting, haar goede daad de wereld in geschreeuwd? Hebben de 'omstanders' meteen het journaal gebeld? Of hebben de genoemde personen - met uitzondering van de zwerver - stante pede hun Hyves-profiel, Facebook-account, dan wel Twitter-pagina geüpdatet en heeft de krant het daar opgepikt?

De New York Post bericht echter heel melodramatisch van een emotionele reünie van de vrouw en de zwerver de dag na het wonder. Zij, Merrie Harris, 45, en hij, Jay Valentine, 32, vallen elkaar om de hals. Ze vertrouwde hem als vanzelfsprekend, want moeten we alleen mensen vertrouwen die we kennen? Enzovoort. Valentine was vroeger actief in de vastgoedwereld maar verloor er zijn baan. Foto erbij van Valentine met zijn boodschappentasje en flesje zeep. De New York Post is dan ook een tabloid, door tycoon Rupert Murdoch omgevormd van noodlijdend links-liberale krant tot goed verkopende populistisch-conservatieve tabloid.

Hoe komen de Nederlandse media vervolgens op dit bericht? Via het ANP? Reuters? Of rechtstreeks van de site van de NYP? Er moet toch een persdienst zijn die een selectie maakt uit het overweldigende aanbod heel, half en non-nieuws. Op de een of andere manier glipt dit bericht dus door de mazen van de zeef en belandt het uiteindelijk zelfs in het walhalla van het geschreven nieuws, NOS Teletekst. Uitgekleed en wel, tot de kern teruggebracht. De namen van de hoofdpersonen zijn weggelaten, het arbeidsverleden van Valentine, de reünie uiteraard.

Maar ook het boodschappenlijstje is incompleet: de zwerver had ook nog een flesje water gekocht, de big spender.

Geen opmerkingen: