dinsdag 2 februari 2010

Zoggels Nederlandstalige Top 100

In vele blogberichten heb ik reeds mijn ongenoegen geuit over het te grote aandeel Nederlandstalige muziek in de Top 2000. (Zoggel, je zou nu ophouden over die Top 2000!!, God.) Daar zijn hoofdzakelijk twee redenen voor. Ten eerste staan er te veel miserabele nummers in. Muziek voor in-een-tuinstoel-voor-de-voordeur-zitters en voor onder de witte partytent. Ten tweede zie ik graag dat zo'n allertijdenlijst een beetje historisch ge-oriënteerd is, en dan is de betekenis van liedjes in de moerstaal nu eenmaal niet zo groot. Toch zijn er genoeg mooie Nederlandstalige nummers gemaakt. Een goede tussenoplossing zou daarom zijn er een honderdtal op te nemen. Een beetje zoals de Perpetua-reeks, de honderd beste werken uit de wereldliteratuur, waar ook een klein aantal Nederlandse en Vlaamse werken in is gesmokkeld. Hieronder mijn persoonlijke keuze van de 100 beste Nederlandstalige nummers. Bij het samenstellen heb ik mij, op een enkele uitzondering na, beperkt tot liedjes die nu al in de Top 2000 staan of er ooit in stonden. Loepzuivere kritiek en eigen voorkeuren zijn welkom in de comments.

1) Herman van Veen - Suzanne
2) Klein Orkest - Over de muur
3) Armand - Ben ik te min
4) Frans Halsema & Jenny Arean - Vluchten kan niet meer
5) Ramses Shaffy - Laat me
6) Boudewijn de Groot - Verdronken vlinder
7) Joost Nuissl - Ik ben blij dat ik je niet vergeten ben
8) Boudewijn de Groot - Testament
9) Het - Ik heb geen zin om op te staan
10) Goede Doel - Alles geprobeerd
11) Jacques Brel - Mijn vlakke land
12) Bløf - Mooie dag
13) Fungus - Kaap'ren vaaren
14) Is Ook Schitterend - Voltooid verleden tijd
15) Drs. P - Dodenrit
16) Zijlstra - Durgerdam slaapt
17) Henk Wijngaard - Met de vlam in de pijp
18) Doe Maar - Pa
19) Wim Sonneveld - Het dorp
20) André Hazes - Kleine jongen
21) Robert Long - Flink zijn
22) Bløf - Oktober
23) Frans Halsema - Zondagmiddag Buitenveldert
24) Boudewijn de Groot - Een wonderkind van 50
25) Peter Koelewijn - KL 204 (Als ik God was)
26) Rudi Carrell - Wat een geluk dat ik een stukje van de wereld ben
27) Bots - Zeven dagen lang
28) Ramses Shaffy - Zing vecht huil bid lach werk en bewonder
29) Acda & De Munnik - Het regent zonnestralen
30) De Poema's - Mijn houten hart
31) Karin Bloemen - Geen kind meer
32) Frank Boeijen Groep - Zeg me dat het niet zo is
33) Bram Vermeulen - De wedstrijd
34) Bløf - Omarm
35) Boudewijn de Groot & Elly Nieman - Meester Prikkebeen
36) Herman van Veen - Toveren
37) Robert Long & Fay Lovski - Vanmorgen vloog ze nog (Tsjechov)
38) Dimitri van Toren - Een lied voor kinderen
39) Goede Doel - Vriendschap
40) Doe Maar - Is dit alles
41) Acda & De Munnik - Niet of nooit geweest
42) Normaal - Oerend hard
43) Ben Cramer - De clown
44) Polle Eduard - Ik wil jou
45) Boudewijn de Groot - Avond
46) René Froger - Alles kan een mens gelukkig maken
47) Cornelis Vreeswijk - Veronica
48) Stef Bos - Hilton Barcelona
49) Marco Borsato - Margherita
50) De Dijk - Als het golft
51) Herman van Veen - Hilversum 3
52) Paul de Leeuw & André Hazes - Droomland
53) Bløf - Harder dan ik hebben kan
54) Maggie MacNeal - Terug naar de kust
55) Gerard Cox - Het is weer voorbij die mooie zomer
56) Herman van Veen - Liefde van later
57) Rob de Nijs - Ritme van de regen
58) De Dijk - Dansen op de vulkaan
59) Leen Jongewaard & Hetty Blok - M'n opa
60) Will Tura - Ik ben zo eenzaam zonder jou
61) Doe Maar - De bom
62) Ramses Shaffy - Sammy
63) Skik - Op fietse
64) Herman van Keeken - Pappie loop toch niet zo snel
65) Egbert Douwe - Kom uit de bedstee m'n liefste
66) Acda & De Munnik - Groeten uit het maaiveld
67) Peter Schaap - Adem mijn adem
68) Circus Custers - Monica
69) Kadanz - Intimiteit
70) Dimitri van Toren - Hé kom aan
71) Van Kooten & De Bie - Zoek jezelf
72) Boudewijn de Groot - Welterusten mijnheer de president
73) Herman van Veen - Opzij
74) Marco Borsato - Waarom nou jij
75) Rob de Nijs - Alles wat ademt
76) Rein de Vries - Patsy
77) Hero - Toen ik je zag
78) Vader Abraham - Het kleine café aan de haven
79) Clouseau - Passie
80) De Kast - Woorden zonder woorden
81) Reinhard Mey - Als de dag van toen
82) Stef Bos - Papa
83) Peter Koelewijn & zijn Rockets - Kom van dat dak af
84) Jules de Corte - Ik zou wel eens willen weten
85) Ramses Shaffy & Liesbeth List - Pastorale
86) Toontje Lager - Stiekem gedanst
87) Spinvis - Voor ik vergeet
88) The Scene - Blauw
89) Leen Jongewaard & André van den Heuvel - Op een mooie pinksterdag
90) Guus Meeuwis - Brabant
91) De Poema's - Zij maakt het verschil
92) Veldhuis & Kemper - Ik wou dat ik jou was
93) Nick & Simon - De dag dat alles beter is
94) Ivan Heylen - De wilde boerendochtere
95) André van Duin - De tamme boerenzoon
96) Goede Doel - Hou van mij
97) Selvera's - De postkoets
98) Bløf - Aanzoek zonder ringen
99) Rob de Nijs - Het werd zomer
100) Drs. P - Veerpont

4 opmerkingen:

Ton van Zoggel zei

Marc,

Eindelijk iets over de Nederlandstalige muziek. Prima. Ik mis zeker 2 liedjes van Robert Long (Thorbeckeplein en Jos) en tot mijn schrik worden Rowen Heze en Ge Reinders al helemaal niet vernoemd.Er kan zonder meer plaats gemaakt worden door Henk Wijngaard, want die hoort in zo'n lijst niet thuis. Die lijkt me toch van het niveau witte partytent en tuinstoel bij de voordeurzitters.

groet,
Pa.

Marc van Zoggel zei

'Met de vlam in de pijp' is de enige echte Nederlandse driving song. Het Nederlandstalige equivalent van Sniff 'n the Tears, Canned Heat, etc.
Eerder vrachtwagenmuziek dan woonwagenmuziek.

Bob van Tiel zei

Ik schaar me volledig achter Ton. "De Peel in brand", kom er maar in! Of is dat soms geen Nederlands?

Jos zei

Ha Marc,

durf jij in Brussel over straat na publicatie van een top 100 waarin Raymond van het Groenewoud ontbreekt?

En wat mijn eigen jeugdsentiment betreft mag toch echt Frites Modern niet ontbreken:

http://www.youtube.com/watch?v=Krgf8__hW7s