zaterdag 27 februari 2010

Zeven dagen lang (7)

21 t/m 27 februari

ZONDAG Mijn nieuwe favoriete acteur
Op het station Roosendaal word ik als ik uit de trein stap aangesproken door een man. 'Komt deze trein uit Amsterdam?' vraagt hij me. Ik antwoord ontkennend. Ik ken die man, denk ik even later. Ik weet zeker dat deze dikkige kerel met baard en lang grijs haar in de nek een Nederlandse acteur is. Maar zijn naam? Ik associeer hem met een politieserie, maar welke? Googelen op 'Baantjer', 'Flikken Maastricht' en 'Spangen' levert geen direct resultaat op. Wikipedia's pagina 'Lijst met Nederlandse politieseries' biedt uiteindelijk soelaas via de ingang 'Luifel & Luifel':
Het is Guus Dam! (FOTO)

MAANDAG Edwin IDe tweemansbob van Edwin van Calker en Sybren Jansma presteert ook in de derde en vierde run belabberd. Voor de derde en vierde keer gaat de bob bijna op zijn kant en eindigt Van Calker in de achterhoede.
Dat krijg je ervan als je een paar weken eerder in De Wereld Draait Door heel stoer verkondigt dat je het podium kunt halen en zelfs de suggestie van de altijd hijgerige Matthijs dat een gouden medaille erin zit met grote instemming beantwoordt.

DINSDAG Nationale ramp
Wat een vreselijk moment, zo op de late dinsdagavond. Sven Kramer en Gerard Kemkers.
Het tv-moment van het jaar heeft het wel opgeleverd: Kramer op een bankje, Henk Gemser voor hem, zacht over Svens knieën wrijvend, zwijgend. Schuin achter de twee Gerard Kemkers die uit arren moede de ijzers van Sven poetst. Sven die nog steeds vol ongeloof zijn hart uitstort bij Gemser: 'Wat een coach! Stuurt me gewoon de verkeerde baan in!' En dan Kemkers die heel even, een kort moment maar, schichtig opkijkt, met een mengeling van angst, wanhoop en een snufje zelfbeklag.
Dit alles schitterend in beeld gebracht door de regisseur. Hier kan geen andere tragedie tegenop.

WOENSDAG Edwin II
Edwin van Calker houdt er maar helemaal mee op. Hij durft niet meer. Miljoenen zijn er geïnvesteerd in het project, zijn teamgenoten hebben vier jaar lang alles opzij gezet voor Vancouver en nu kunnen ze onverrichter zake weer naar huis.
Edwin van Calker is de Wouter Bos van de Olympische Spelen.
Die Lotto-reclame is nu overigens ook pijnlijk om te zien. 'Ze zijn zo snel... Dat u ze waarschijnlijk niet eens heeft gezien.' Nee, inderdaad hebben we ze niet gezien...

DONDERDAG Veen-dam Ma-ffi-a!
Het bestuur van het praktisch failliete BV Veendam had een kort geding aangespannen tegen zijn eigen hoofdsponsor om 1,3 miljoen los te peuteren. De rechter verklaarde het bestuur echter niet ontvankelijk omdat twee van de vier bestuursleden niet achter de rechtsgang stonden. Veendam heeft nu die twee eruit gebonjourd, twee nieuwe mensen aangesteld en het kort geding gewoon nog een keer aangespannen! Als de rechter - en zeker ook de KNVB - hier intrappen is het einde zoek. Weg met Veendam!

VRIJDAG Omgebouwd?
Bij een kiosk op het station word ik geholpen door een meisje dat volgens haar naamkaartje 'Freek' heet.

ZATERDAG Vancouver bijna voorbij
Sport die altijd leuk is om te kijken: Schansspringen
Sporten die alleen op de OS leuk zijn om te kijken: Schaatsen, Skiën, Curling, Bobslee, Shorttrack, Snowboarden, Kunstrijden
Sporten die zelfs op de OS niet leuk zijn om te kijken: Langlaufen, Freestyle, IJshockey (die onzichtbare puck!!)

Geen opmerkingen: