zondag 9 augustus 2009

Jezus Boomsma

In zijn vijfde theatershow Tegen beter weten in heeft cabaretier Theo Maassen een sketch opgenomen waarin hij met een houten crucifix in de weer gaat. Eerst maakt hij enkele grappen over de aan het kruis genagelde Jezus ('Dan zie je toch dat dat van alle tijden is, hè: hangjongeren.') om vervolgens te constateren dat Hij stijve tepeltjes heeft. Dan begint Maassen ze te likken, tot zowel ontzetting als hilariteit van het publiek.

Een provocerende actie, maar de cabaretier is ondubbelzinnig over de essentie van de sketch: 'Het is toch te gek dat wij een profeet hebben die je belachelijk kunt maken. Alleen daarom al vind ik hem superieur.'

Theo Maassens gelijk werd bewezen toen ten tijde van zijn theatertour de Deense cartoonrel uitbrak. Een onschuldige tekening van de profeet Mohammed zorgde voor veel onrust in Arabische én Europese landen.

Toch was Maassen wellicht iets te vroeg met het toejuichen van onze profeet. De Evangelische Omroep heeft namelijk besloten een programma van Arie Boomsma te verbieden. Het gaat om Loopt een man over het water..., een programma waarin cabaretiers grappen over Jezus zouden maken.

Nu heb ik Arie B. altijd al een rare kwibus gevonden. Voor het eerst zag ik hem in een tv-interview met Bridget Maasland, waarin hij vertelde nooit naar muziek te luisteren. Bovendien heeft hij raar haar en alle eigenschappen van een metroseksueel (kort door de bocht is dat een homoseksueel die ten onrechte meent dat hij heteroseksueel is).

Toch heb ik respect voor zijn pogingen de EO duidelijk te maken dat de Middeleeuwen reeds lang voorbij zijn. De Evangelische Omroep wordt nog steeds geregeerd door wereldvreemde fundamentalisten die geloven met zeker weten verwarren en niet snappen dat homo's ook mensen zijn. Oud-voorzitter Doornbos lijkt op de achtergrond de touwtjes nog steeds stevig in handen te hebben.

Arie's opvattingen zijn modern, hij gaat graag in discussie over Jezus en het geloof in het algemeen. Het enige wat hem schijnbaar bindt aan de EO is zijn zalvende, dominee-achtige stem. Arie dreigt dan ook met een vertrek, wat volkomen begrijpelijk zou zijn. Eerst al het gezeur rond 40 dagen zonder seks, toen het gezeik rond zijn foto in het gay-nummer van de Linda., vervolgens de schorsing van 80 dagen (dat was 80 dagen niet op tv dus, en niet 80 dagen zonder seks; dat was pas een mooie straf geweest) en nu weer het niet doorgaan van Arie's christelijke moppentrommel.

Wat let hem nog? Arie had al lang weg kunnen en moeten zijn bij de EO. Hoeveel tekenen moet iemand krijgen om te begrijpen dat hij ongewenst is? Maar Arie zit er nog steeds. En hij zal er blijven zitten. Ik heb namelijk het gevoel dat Arie helemaal niet weg wil bij de EO. Arie wil namelijk niets liever dan de nieuwe Jezus zijn.


Arie Boomsma
Jezus Christus








Hij is al hard op weg als twee druppels water op hem te lijken, zoals we op deze afbeeldingen kunnen zien. Het kortgeschoren koppie en de gladde wangen zijn vervangen door mysterieus vallend haar en een prominent baardje. De tuniek en de teenslippers zijn ook al gesignaleerd.

Nu speelt Arie de martelaar. Stiekem kickt hij op zijn eigen lijdensweg, want dat brengt hem weer een stukje dichter bij identificatie met zijn idool. Arie heeft bewust de afslag kruisweg genomen en hij heeft zich voorgenomen die helemaal af te lopen. De 80 dagen dat Arie verplicht thuis zat, heeft hij doorgebracht in het schuurtje bij zijn huis om daar een mooi houten kruis te timmeren. De doornenkroon is gevlochten. 'Dit is mijn lichaam,' schreeuwt de foto in de Linda., zoals Jezus het ook al zei.

Arie wil laten zien dat Jezus ook in de eenentwintigste eeuw nog een belangrijke rol kan spelen in de levens van mensen. Het is duidelijk wie die moderne Jezus is die de gelovigen moeten aanbidden. Het is Arie zelf.

Geen opmerkingen: