
Don DeLillo - Falling Man Van de hausse aan 9/11-novels die sinds de aanslagen zijn verschenen, wordt Don DeLillo's Falling Man zeer hoog gewaardeerd. De Amerikaanse schrijver heeft dan ook een roman geschreven met een bijzondere inslag. Hij is wars van alle nationalistische retoriek die de Amerikanen zo eigen is. Falling Man gaat juist over de verwoesting die ook ná de daadwerkelijke ineenstorting van de torens nog doorgaat, nu in de persoonlijke levens van de overlevenden en hun families. Hoofdpersoon Keith trekt na de aanslagen weer 'gewoon' in bij zijn vrouw Lianne en zoon Justin, maar het menselijk contact is verdwenen. Keith stort zich in een betekenisloze verhouding met een andere overlevende en de gedachteloosheid van eindeloos pokeren, zijn vrouw krijgt geen greep op hem, hun kind drukt zich nog louter in eenlettergrepige woorden uit en zoekt met zijn vriendjes naar vliegtuigen in het luchtruim boven New York. Niemand dringt nog tot de ander door. Lianne's werk met Alzheimerpatiënten staat symbool voor de opsluiting in de eigen geest. DeLillo beschrijft zoals altijd pregnant de degeneratie van zijn karakters. De 'vernietiging' van de slachtoffers was acuut en gruwelijk, de vernietiging van de overlevenden is sluipend maar niet minder huiveringwekkend. Wollig taalgebruik is de schrijver niet vreemd, maar het geeft de roman wel de juiste sfeer van vervreemding en verlorenheid. Je wordt er als lezer intens treurig van. Het afglijden van Keith tot een lege, apathische man heeft wel zijn weerslag op het verhaal: er gebeurt niet meer zo veel in de tweede helft. DeLillo heeft dit probleem willen maskeren door enkele hoofdstukken in te voegen waarin we een inkijk krijgen in de gedachten van één van de zelfmoordterroristen in de aanloop naar de fatale dag. Dit is een doodzonde die Falling Man toch nog enigszins over de kop doet gaan. De terrorist wordt namelijk neergezet als een tobbende, in bezwerende zinnen sprekende man. Inderdaad: als een karakter als alle andere van DeLillo, als een Keith. Deze gelijkschakeling komt hopeloos geforceerd en oneigenlijk over. [***]
Robert Anker - Fortuyn en Liefde Vorig jaar verscheen de verzamelde poëzie van Robert Anker onder de titel Nieuwe veters. Verzamelde gedichten 1979-2006. Een mooie uitgave waarin de vaak overdonderende gedichten van Anker in één boekwerk verenigd zijn. Onlangs verscheen Fortuyn en Liefde, een kloeke verhalenbundel. Voor de goede orde: 'Fortuyn' uit de titel verwijst geenszins naar de vermoorde politicus, in een van de verhalen heten twee pakhuizen 'Fortuyn' en 'Liefde'. Een geniepig marketingtrucje, ook ik was erin gestonken. Fortuyn en Liefde is een rijk geschakeerde bundel. Anker bekwaamt zich in allerlei genres, van het jongensboek en de parodie tot de groteske en de dystopie. Qua lengte variëren de stukken van een halve pagina tot 50 bladzijden lang. Anker experimenteert er lustig op los en het lijkt hem dan ook niet te deren dat de bundel alles behalve evenwichtig en/of coherent is. Van de lezer wordt het uiterste gevergd, maar de schrijver heeft zichzelf wat dat betreft ook niet gespaard. Het sterkst vond ik een verhaal waarin Hajar en Daan, het multiculturele liefdespaar dat we kennen van de gelijknamige roman, opnieuw figureren. Dit keer zijn ze getrouwd en hebben ze kinderen. Het verhaal speelt in de (nabije?) toekomst: Nederland is verworden tot oorlogsgebied. Het is niet geheel duidelijk wie de strijdende partijen zijn: er wordt veelvuldig gerefereerd aan allerlei politieke en religieuze machtsblokken van nu. De sfeer van realisme die zo opgeroepen wordt, geeft het verhaal een beangstigende ondertoon. Lang niet alle verhalen konden mij boeien, wat vermoedelijk een gevolg is van de opzet: de grote hoeveelheid stijlen en genres fungeert als een spervuur waarbij regelmatig een kogel doel mist. Fortuyn en Liefde is niettemin een boeiende verhalenbundel waarin de schitterende, overtuigende verhalen het moeiteloos winnen van de saaie en onbegrijpelijke. Een groots bewijs van Ankers veelzijdigheid. [****]
Italo Svevo - Bekentenissen van Zeno Confessies van een gladde spreker over zijn jeugd, huwelijk, buitenechtelijke escapades en zakelijke beslommeringen. De roman is aanvankelijk weinig onderhoudend, maar verder lezend raakte ik steeds meer gecharmeerd van de altijd ironisch en soms humoristisch vertellende Zeno Cosini. Hij geeft zichzelf in zijn memoires - in feite verteld aan een psychoanalyticus - steeds meer bloot, wat hem zelfs sympathiek maakt. [****]
Herman Brusselmans - Mijn haar is lang Brusselmans is in de loop der tijd steeds expliciet-autobiografischer gaan schrijven. In deze roman - zijn vijftigste boek - ontkracht hij enkele mythes die hij schiep in eerder werk, in het bijzonder wat betreft zijn seksuele track record. Dit gebeurt op een bedaarde, haast verontschuldigende toon. Want hoe doldwaas de verwikkelingen ook weer zijn, nog steeds geldt: 'angst, ja, dat is het kernwoord, alles goed en wel beschouwd'. [***]
Willem Jan Otten - Ons mankeert niets Soms wat al te wijdlopige roman over een arts die niet ingrijpt wanneer een collega zich van het leven wil beroven. Verteld in de vorm van een verslag aan het medisch tuchtcollege. Ons mankeert niets geeft een aardig inkijkje in de ethische problematiek waarmee een huisarts te maken heeft in zijn beroep. Vooral in een klein dorp, waarin iedereen iedereen kent, kruisen belangen, geheimen en oud zeer het pad van de arts. [**]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten