zondag 3 mei 2009

Reclames

Het voorbije weekend moest ik door een vrijdagavond opgelopen enkelblessure met mijn voet omhoog gaan zitten. Bij al het tv kijken dat daar dan het gevolg van was, ontkwam ik niet aan de noodzakelijke commercials. Drie vielen er mij om uiteenlopende redenen op:

1. Jarenlang zijn we als tv-kijkers gepijnigd door de reclames van De Hypotheker. Het format was telkens hetzelfde: een jong stelletje, twee collega's, twee boezemvrienden, etc. zijn met elkaar in gesprek de ene spreekt zijn zorgen uit de hypotheeklasten niet te kunnen dragen. Daar heb je toch iemand voor, merkte de ander dan altijd op. Ja, de bank, zei de eerste dan weer, nogal mismoedig dan wel fatalistisch. Nee joh, De Hypotheker. Waarop dan de galmende stem van God of een andere onzichtbare entiteit hoog in de lucht alles en iedereen deed opschrikken: JAZEKER DE HYPOTHEKER!!!!!! Enfin, zoiets verwachtte ik vanzelfsprekend ook weer bij de nieuwste versie. Maar wie schetst mijn verbazing? De schreeuwlelijk is dit keer achterwege gelaten! Zouden ze er daar dan eindelijk achter zijn gekomen dat dat toch eigenlijk wel bloedirritant was? Beter laat dan nooit...

2. Zeer vermakelijk was een jaar geleden de 'Ga toch krassen'-reclame met twee potentiële medaillewinnaars voor het synchroonzwemmen in Peking, tenzij ze 'sàtésaus' in het bad zouden doen. Een van de acteurs zien we tegenwoordig als slager in een reclame voor de Telefoongids. Hij adverteert op alle mogelijke - hilarische - manieren: sampling op een begrafenis, een omroepwagen midden in de nacht, 'ook lekker bij slagerij Neydam' op een bord bovenop een konijnenhok in een kinderboerderij, enzovoort. Recent hebben de makers echter een kleine wijziging aangebracht in de commercial. Eerst luidde het nachtelijke omroepbericht 'voor karbonade of achterham, voor vlees gaat u naar slagerij Neydam'. Dit is nu echter vervangen door een algemeen bericht zonder enige verwijzing naar vlees. Wat heeft dit te betekenen? Kritiek/bedreigingen gehad van de veganistische ondergrondse? Vegan streaker over de vloer gehad? Nog vóór die achter de tralies terechtkwam, uiteraard. Apart...

3. Beroepszeurneus Jan Mulder mag maandelijks in De Wereld Draait Door een Top 5 met tv-ergernissen overleggen. Mulder kijkt ook veel tv en noteert alles wat hem vermoeit of het bloed onder de nagels vandaan haalt en alle mogelijk gradaties daartussenin. Als ik echter Matthijs' tafelheer zou zijn, zou ik een minuutje het woord vragen en me tot Jan richten, tevens hem imiterend: 'Jan...één ding...die vreselijke Post-bank-re-cla-mes... Wanneer houd je daar eindelijk eens mee ôp??... De eerste keer was het al waardeloos, maar je tegenspeelster met de diepblauwe ogen verzachtte het leed nog enigszins... Maar nu haat ik háár zelfs... Het gaat maar doooor...... Die blauwe leeuw: een ééuwige errrgernis...'

Geen opmerkingen: