zaterdag 1 november 2008

Serdar Gözübüyük: een dikke nul

Een van de favoriete boeken van Willem Frederik Hermans was The Shell Book of Firsts. Dit boek bevatte een opsomming van 'eerste keren': de eerste verschijningsvorm van velerlei zaken, de eerste keer dat gebeurtenissen gebeurden. De eerste fiets, het eerste fototoestel, de eerste helicoptervlucht, enz. Hermans is alweer vele jaren dood, maar eerste keren blijven voorkomen. Vanochtend geschiedde er weer iets voor het eerst: een voetbalscheidsrechter kreeg als beoordeling vanuit de journalistiek een 0 (nul). Een dikke nul zelfs:

Dikke 0 voor arbiter Gözübüyükdoor Maarten van Helvoirt

LEEUWARDEN - Twee onterechte strafschoppen voor Cambuur, twee ontnomen penalty's voor TOP Oss, een zwaar onterechte rode kaart voor TOP, een geheide maar weggewuifde rode kaart voor Cambuur, zeven gele kaarten voor TOP, acht (!) minuten blessuretijd.

Scheidsrechter Serdar Gözübüyük benadeelde TOP Oss gisteravond in Leeuwarden van alle kanten en tegen zoveel onrecht was de ploeg (die in de warming- up al Dirk Schoofs verloor) niet bestand. In de slotfase werd de 0-1 voorsprong door Cambuur omgebogen in een 2-1 nederlaag. "Ik heb hier maar twee zinnen voor", zei TOP-trainer Hans de Koning. "Hoe kan voetbal zó oneerlijk zijn? En: Hoe kunnen bepaalde mensen zoveel invloed hebben op een uitslag?"


(Brabants Dagblad, 01-11-2008)

Ik ben als supporter zwaar bevooroordeeld en heb me dan gisteravond ook ingehouden en geen blogbericht meer geplaatst. Maar als zelfs de objectieve journalistiek al zo'n vernietigend oordeel velt, dan heb ik alle recht de heer Gözübüyük in het zonnetje te zetten en ruchtbaarheid te geven aan zijn uitzonderlijke prestatie.















Serdar Gözübüyük: de eerste dikke nul

Volg de link om het volledige bericht te lezen:
http://www.brabantsdagblad.nl/sport/toposs/article3965330.eceport/toposs/article3965330.ece

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik weet niet wie deze journalist is , maar die snapt er echt geen drol van. Ik vind het ook een schande dat deze man zo'n stukje kan plaatsen.
Deze jongen floot uitstekend, beide strafschoppen terecht, vasthouden en duwen van Galata, dus rood, omdat hij ter Heide een scoringskans ontneemt.
Misschien moet deze journalist eens een scheidsrechterscursus volgen.
En jullie moeten blij zijn dat hij nog zolang duurt liet spelen, want top oss stond achter met 2-1!!!

Anoniem zei

Beste anoniem,

Ik weet niet wie je bent, maar het lijkt me dat je de wedstrijd niet helemaal objectief hebt bekeken.
Ik als Ajacied en iemand die zowel Top Oss als Cambuur succes gunt, kan dit toch iets objectiever benaderen.

De eerste strafschop voor Cambuur vond ik terecht, duidelijk vasthouden. Top Oss had echter ook een strafschop moeten krijgen. Quekel werd onderuit 'gebeukt'.
Die tweede strafschop voor Cambuur werd wel erg gemakkelijk gegeven. Dit soort situaties komen 100 keer per wedstrijd voor en nooit wordt er voor gefloten. Of je fluit iedere keer en blijft daarmee consequent of je fluit de hele wedstrijd niet voor het lichtjes duwen.
Dus had er ook geen rode kaart mogen komen.
Daarna werd Moutawakil onderuit geschoffeld, 100% overtreding. Maar omdat dit in het strafschopgebied gebeurde durfde hij natuurlijk geen penalty te geven, je zou maar uitgefloten of uitgescholden worden door het thuispubliek. Dat wilde de scheidsrechter natuurlijk niet. Dan kun je maar beter de thuisclub bevoordelen zodat je 90 minuten lang aandacht en applaus krijgt.

Hoe de wedstrijd was verlopen zonder deze blunders kan ik niet voorspellen, maar het is gewoon een feit dat deze uitslag niet op een eerlijke manier tot stand is gekomen.

Een 0 vind ik overdreven, ik zou hem een 1 geven, want hij had zijn naam goed geschreven op het wedstrijdformulier. Op de middelbare school leverde dat ook altijd een 1 op in plaats van een 0, wanneer je alles fout had gedaan.

Anoniem zei

hahaha!

Anoniem zei

Bas Nuland.

Ik vind het zeer overdreven hoe deze arbiter de grond in wordt geboord.
Ik heb deze arbiter zelf 2 keer zien fluiten, man van de wedstrijd. Bij Jong AJAX - Jong Feyenoord en bij Veendam 1 - Fortuna Sittard 1
Die jongen is pas 23 jaar, één van de grootste talenten en dat meen ik.
Ik heb de wedstrijd ook gezien op tv, 1e strafschop 100 % dus goed, 2e strafschop voor cambuur ook terecht want ter heide wordt weggeduwd door galata, goal was leeg. dus rood en strafschop. Ik zag bij de straffen dat galata 1 wedstrijd schorsing kreeg. Als het onterecht was ging galata wel in beroep lijkt mij. Dan moest Top Oss een 100 % strafschop krijgen (Moutawakil / Beekmans), maar kan me voorstellen dat de arbiter dit niet zag, omdat er spelers voor zijn gezicht stonden, maar de assistent die daar stond (5 meter) kon best vlaggen lijkt mij. De overtredingen op Quekel vond ik geen strafschop, je ziet dat Quekel doorloopt, de keeper staat daar die kan zich moeilijk wegtoveren, en ook hier snap ik best dat de arbiter dit niet kon zien. Bal werd lang gespeeld vanuit andere 16 meter, niemand kan dit conditioneel waarnemen. Nou waar praten we over.
Ik kan me voorstellen dat Top Oss boos is, maar we moeten ook niet overdrijven, morgen is het de beurt aan Vink of Luinge of Blom.
Dit hoort erbij., Wel vind ik dat we deze jongen in bescherming moeten nemen, deze verslaggever Maarten Helvoirt (Brabants Dagblad) heeft zelf nooit een bal geraakt, en gaat nu stukken schrijven. Bah !

Bas Nuland onafhankelijk supporter

Michael Vreemant zei

Belachelijk dit, Serdar Gozubuyuk is één van de beste talentvolle scheidsrechters van Nederland.

Hij is nu ook als enige gepromoveerd naar Junior Lijst , 23 jaar pas, dit is nog nooit gebeurd in Nederland.

Anoniem zei

de journalist die dit schrijft moet toch gaan nadenken of die wel het goede vak heeft uitgekozen. Gozubuyuk is hét nieuwe talent in de scheidsrechterswereld. wedstrijd na wedstrijd weet die goed te fluiten, en durft ook, zoals bij Jong feyenoord-jong ajax belangrijke beslissingen te nemen in beladen duels. Welke scheidsrechter is niet altijd wat voorzichter met die beslissingen in bijv. AJAX-PSV?
we gaan nog veel van deze jongen horen.

Kistemacker zei

Wat een gelul dit.
Iedereen mag een fout maken. Vink mist nu een strafstrop voor Twente.
Dat kan misschien een kampioenschap kosten.

Gozubuyuk vindt ik een zeer groot talent die op zeer korte termijn Eredivisie gaat fluiten

Anoniem zei

wat een gelul zeg, en wat een slechte journalist.

Uitstekende scheidsrechter Serdar Gozubuyuk, samen met Makkelie beste referee.