dinsdag 8 april 2008

Encyclopedie van de Somberheid (0)

0. Inleiding

Bij tijd en wijlen ben ik somber. Dan zie ik de toekomst vooral als een vage donkerte, dan zie ik de wereld als een uit de hand gelopen grap. Of ik voel meer dan anders de zinloosheid van alles en kijk naar de wereld met een droeviger gelaat dan normaal het geval is. En toch hoeft niemand zich dan zorgen te maken over mij. Somberheid moet namelijk nadrukkelijk onderscheiden worden van depressiviteit. En van lethargie. Ik waag zelfs te beweren dat somberheid een mooie, waardevolle stemming is. Recentelijk heb ik er eens over nagedacht en heb bedacht waarom dat zo is: er hangt niets vanaf. Somber is men niet 'om iets'. Niet vanwege een concrete situatie, een concreet probleem, of een concreet persoon. Somberheid is voor mij een meer algemene existentiële stemming. In sombere stemming ben ik me net even wat bewuster van de zinloosheid, van de toevalligheid van de aaneenschakeling van gebeurtenissen en non-gebeurtenissen die hebben geresulteerd in het hier en nu. Somberheid verschaft inzicht. Somberheid, hoe paradoxaal het wellicht ook mag klinken, laat me meer genieten. Van de natuur, van literatuur, van muziek. Somberheid mag samenhangen met pessimisme. Maar pessimisme komt dikwijls overeen met realisme.
Bovenstaande heeft mij ertoe gebracht het fenomeen 'somberheid' eens wat nader te beschouwen. In deze rubriek, met de enigszins pretentieuze titel Encyclopedie van de Somberheid, zal ik in korte, willekeurig gerangschikte hoofdstukjes steeds een aspect van de somberheid aan de orde stellen. Een gewaagd idee, maar een recente gebeurtenis heeft mij extra gemotiveerd. Uit een door vage buikklachten ingegeven buikecho is gebleken dat ik een flinke bult op mijn milt heb, een zgn. 'bijmilt' (kan geen kwaad). Nu ontdekte ik tot mijn niet geringe verbazing dat de milt van oudsher als 'de zetel der zwaarmoedigheid' wordt beschouwd. Een synoniem is 'spleen' en laat dat nou net ook een literair begrip zijn waarmee romantische somberheid wordt aangeduid. Dit kan geen toeval zijn...

4 opmerkingen:

ditisstefan zei

Van een bijmilt had ik nog niet eerder gehoord, maar in ieder geval fijn om te horen dat t geen kwaad kan. Oh en deze rubriek lijkt me zeer interessant!

Jeroen Dera zei

Ik ben totaal niet somber ingesteld, dus des te geïnteresseerder =) Erg fijn dat zo'n bijmilt geen kwaad kan; ik zou me de tering schrikken als er opeens een bult in mijn buik zat geloof ik.

Marc van Zoggel zei

Ik had er ook nog nooit van gehoord. Het schijnt geen kwaad te kunnen, maar ik schrok toch wel even. De vraag is nu of dat ding behalve van mijn somberheid ook de reden van mijn buikklachten is :)

Maarten de Meijer zei

Ik (h)erken de door jou als positief ervaren somberheid. De bewustmakende somberheid. De somberheid in romantische zin.

Naast somberheid is ook 'somberte' correct Nederlands - en erg mooi naar mijn mening. Ikzelf gebruik meestal 'melancholie'.

Ik kijk uit naar toekomstige posts omtrent dit thema.