zondag 16 maart 2008

Hand in Hand

Mijn moeder wordt binnenkort vijftig jaar. Ik zocht naar een bijzonder cadeau en vond dat: ik maakte haar gelukkig met twee kaartjes voor Feyenoord - VVV Venlo. Gisteren was het al zover en togen we met zijn tweeën naar De Kuip. Een impressie.

17.30 Het is prachtig weer. Jassen op de achterbank en we zijn op weg.
18.15 "'Feijenoord' staat op de borden aangegeven" volgens mijn vader. Niet dus, althans niet op tijd. We moeten kiezen: 'Ring Rotterdam Oost' (links aanhouden) of 'Ring Rotterdam Zuid' (rechts aanhouden). Aangezien Feyenoord de club van R'dam Zuid is, kiezen we voor Ring Zuid. Na een halve minuut zien we echter links boven de weg 'Feijenoord' staan. Shit. Meteen bij de eerste afslag de weg af, ergens draaien, 'Ring Rotterdam Oost' kiezen en we rijden weer goed.
18.20 Aankomst.
18.40 We bezoeken de fanshop en vergapen ons aan het ruime aanbod (Een Feyenoord-navelpiercing anyone?).
18.50 "Twee friet met, alstublieft." Een lege blik staart me tegemoet. Ik bedenk op tijd dat ze dat jargon hier niet begrijpen en verbeter: "Twee patat met mayo." De friet patat is erg kruimelig en verbrokkelt onder het geweld van het vorkje.
19.00 We besluiten naar binnen te gaan. Bij het toegangshek staat een kleine rij. De procedure is: 1.kaartje afgeven 2.mevrouw scant kaartje 3.mevrouw drukt op knopje 4.je kunt door het draaihek. De mensen voor ons begrijpen stap 2 en 3 echter niet. Ze geven hun kaartje af en lopen zich vervolgen klem tegen het hek. Allevier. Zonder uitzondering. Wat een kokosnoten.
19.05 Ik zie een Unoxkar en koop zo'n overheerlijk Broodje Unox met Broodje Unoxsaus.
19.10 We bestijgen de trappen (bovenste ring, vak FF), zien de deuren en beleven dat schitterende kippenvelmoment als we De Kuip betreden. Die prachtige vorm, de felblauwe kuipstoeltjes, de perfecte grasmat, dat alles badend in het licht. Wat een stadion! We blijken pal naast het uitvak te zitten. André "mijn spelers speelden vandaag als opgewarmde lijken" Wetzel wordt op het veld geïnterviewd.
19.15 Vanaf hier elk kwartier: mijn moeder laat weten hoe geweldig ze dit allemaal vindt.
19.45 In ons vak zit een groep kinderen met begeleiding. Men heeft twee volle tassen versnaperingen bij zich: chips, snoepzakken, nog meer snoepzakken, koeken en liters aan pakjes drinken. Niet normaal. Eén van de koters heeft ADHD++. Ik erger me een bult en overweeg hem - à la Michael Jackson - over de reling te hangen. Ik beheers me op tijd. Hij wordt bovendien al regelmatig door de anderen op zijn hoofd geslagen als hij weer eens krijst. Een ander manneke slaagt er tot enorme vreugde van de groep in zijn papieren vliegtuigje op het veld te landen. Tot 20.00 uur: Lee Towers, warming up, Peter Houtman, 'Hand in hand', enz.
20.00 Opkomst spelers. Oorverdovend kabaal.
20.04 Luigi Bruins 1-0. Venlo is stil.
20.13 Keisuke Honda 1-1. Venlo juicht en zingt.
20.33 Giovanni van Bronckhorst 2-1. Venlo is stil.
20.44 Michael Mols 3-1. Venlo zingt toch maar door. Ze komen immers niet elk jaar in De Kuip.
20.45 Rust.
21.13 Nuri Sahin 4-1.
21.30 Mampuya (VVV) laat zich weer eens vallen. "Suárez!" klinkt het van de tribune. Venlo zingt nog steeds, o.a. André Wetzel wordt toegezongen. Respect.
21.45 Einde: 4-1 gewonnen. Mooie wedstrijd, we hebben genoten.
22.00 In de auto, aansluiten in de rij.
22.15 Progressie: 5 meter
22.30 Progressie: 0 meter.
22.45 Eindelijk komt er vaart in en kunnen we de snelweg op. "Nijmegen staat op de borden aangegeven" volgens mijn vader. Niet dus, althans niet op tijd. We volgen abusievelijk Utrecht. Dan maar vlak voor Utrecht de A2 op. Na niet eens zo heel veel omgereden te hebben (kwartiertje) en twee malloten te hebben overleefd (1.idioot 1 seint met groot licht: we gaan niet snel genoeg aan de kant. Auto haalt ons in, passagier hangt uit het raam met middelvinger en drugskop, bestuurder scheurt weg met 160 km/h. 2.idioot 2 geeft ineens gas als we inhalen, blijft pal naast een Duitser rijden, haalt dan ineens in, remt even plotseling, schiet ineens diagonaal de afrit op. Wat een kutjanus) zijn we om 23.45 weer thuis.

Feyenoord-VVV, in alle bescheidenheid toch wel mijn meest succesvolle cadeau tot op heden.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

En het werd nog bijna 6-4... Je bent nu vast je moeders favoriete zoon!

Jeroen Dera zei

Fantastisch stukje!! Haha, je maakt mijn dag goed Marc ;)

p.s.

Vreetzak, na je friet een broodje Unox. Najah, ik had er waarschijnlijk twee genomen ;)

Maarten de Meijer zei

Mijn moeder was vorige week jarig en toen had ik gewoon een bloemetje. Maar volgend jaar wordt het NEC! Goed cadeau (en mooie beschrijving, als altijd)

Anoniem zei

hand in hand, voor marc van zoggel, geen bloemen maar kaarten, kaarten voor feyenoord 1