donderdag 28 februari 2008

Try

Om nog maar eens terug te komen op muziek van vrouwelijke artiesten: ook tegenwoordig maken vrouwen nog muziek. Maarten wees al op de creaties van Natasha Bedingfield. Ik wil een lans breken voor Nelly Furtado, voor één specifieke clip van Furtado welteverstaan.

De Canadees-Portugese Furtado brak in 2001 door met het frivole, pakkende 'I'm like a bird'. Gewoon een 'leuk' liedje, uitermate geschikt om door te breken (vergelijk 'Dromen zijn bedrog' van Marco Borsato de Jonge), maar nog geen kunst. Wat later verschenen o.a. de uitstekend te pruimen liedjes 'Força' - één van de leukste EK- of WK-themaliedjes - en 'In God's Hands'. De recente nieuwlichterij met Timbaland kan me gestolen worden, al is 'Say it Right' wel erg mooi.

Het al wat oudere werk ga ik steeds meer waarderen. Laatst zag ik bijvoorbeeld weer eens de clip van 'Try', naar mijn zeer bescheiden mening Furtado's mooiste liedje. En verreweg de mooiste video, want daar gaat het hier om. De clip is van een wonderbaarlijke schoonheid. Sprookjesachtig en magisch, maar tevens folkloristisch en grauw realistisch. Het nummer staat dan ook niet voor niets op het album Folklore. In de clip wordt qua kleding, interieur, werkzaamheden, natuur enz. sterk gerefereerd aan de Portugese traditie. Vooral de uitbeelding van de armoede en ontbering en van de natuurscènes in de buitenlucht zijn prachtig en ontroerend. Ik zou bijna van kunst willen spreken.

2 opmerkingen:

Bob van Tiel zei

Inderdaad een mooi nummer. Die Nelly kan er wat van. "All good things come to an end" vond ik trouwens ook een bijzonder mooi liedje.

ditisstefan zei

Duidelijk het beste nummer van 'met de jaren lekkerder wordend wijf' Nelly Furtado :P...

Overigens vind ik 'All Good Things Come To An End' inderdaad ook erg goed.