maandag 4 februari 2008

Over de UB, deel twee

Vanochtend trof ik in 'De Verdieping' (etage -1) van de universiteitsbibliotheek (UB) in Nijmegen op de tafel waar ik altijd pleeg te studeren een bedrukt vel papier (A4) aan. Eerst dacht ik aan een simpele mededeling, maar na bestudering was ik danig in de war. Hieronder de tekst zoals ik die op het vel papier aantrof:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dit is EEN STILTE GEBIED

- NIET OVERLEGGEN -
- NIET FLUISTEREN -
- NIET TELEFONEREN -

JE KUNT HIERVOOR NAAR HET BIBLIOGRAFISCH
CENTRUM = BEGANE GROND


JASSEN EN TASSEN HOREN IN DE KLUISJES

ETEN EN DRINKEN IN DE LOUNGE


GAARNE MEDEWERKING

HET IS ERG ONRUSTIG/VEEL KLACHTEN

MEDEWERKERS De Verdieping
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Optie A - Het is een gedicht. Subtiel wordt hier op de lezer ingespeeld. Typografische elementen springen in het oog en hebben een beklemmende uitwerking. Het wit dat de spatie tussen 'STILTE' en 'GEBIED' oplevert, zorgt voor een pauze in het leestempo en geeft zo op een iconische wijze extra betekenis aan het woord 'stilte'. Het in kapitalen afgedrukte 'STILTE GEBIED' bewerkstelligt bovendien een paradoxaal effect door de tegenstelling tussen de betekenis van 'stilte' en de schreeuwerige grootte van de letters. De gelijkschakeling van 'BIBLIOGRAFISCH CENTRUM' en 'BEGANE GROND' heeft ook een ontregelend effect: de lezer visualiseert druk telefonerende en fluisterende studenten in het bibliografisch centrum. De voorvoorlaatste en de voorlaatste regel laten door hun telegramstijl en dreigende toon de lezer in verwarring en angst achter. Vooral de voorlaatste regel ('HET IS ERG ONRUSTIG/VEEL KLACHTEN') doen de lezer paranoïde op zoek gaan naar microfoontjes, cameraatjes en achter boekenrekken verdekt opgesteld staande AIVD'ers. Het kleiner worden van de letters in de laatste regel geeft extra betekenis aan 'Verdieping'. Bij het gecentreerde 'MEDEWERKERS De Verdieping' ziet de lezer wraakzuchtige cipiers voor zich die vanuit hun centrale punt alles in de gaten hebben. De typografie van het hele gedicht, ten slotte, doet denken aan Van Ostaijens 'Boem Paukeslag'.

Optie B - Het is een mededeling. Een kopietje gaat naar SOS (Signalering Onjuist Spatiegebruik) om 'STILTE GEBIED' te nomineren voor de verkiezing van de 'onjuiste spatie van 2008'. De medewerkers van 'De Verdieping' worden verplicht op een cursus gezet bij het Academisch Schrijfcentrum Nijmegen, alwaar een sympathieke medewerkster hen zal bijscholen.
Optie A of Optie B? U zegt het maar.

7 opmerkingen:

Maarten de Meijer zei

Ik ga voor optie A. Zelfs in het geval van slecht schrijvend personeel lijkt me de vormgeving van deze 'huishoudelijke mededeling' gewoonweg té onconventioneel.

Inderdaad is de betekenis van het woord 'stilte' niet in overeenstemming met de schreeuwerige kapitalen waarin het vervat is. Een paradoxaal effect dat nog versterkt wordt door het feit dat 'dit is' juist in kleine letters staat. De klap komt des te harder aan.

Ook de koppeltekens rondom het parallellisme dat erop volgt, is treffend: elk deel van het drievoudige verbod wordt telkens van beide kanten ingesloten als het ware. Het suggereert de belofte geketend te worden als niet aan het verbod voldaan wordt.

Bob van Tiel zei

Met name de GAARNE MEDEWERKING doet het hem wat mij betreft. Echt coherent is het verder niet. Dat er klachten zijn hoor je bovendien pas op het einde, dus ook geen voldoende voor de compositie. Misschien moet je voor morgen maar ff een paar tegenbrieven op de desbetreffende balies leggen.

ditisstefan zei

De grote vraag is waarom jij op nota bene carnavalsmaandag in de UB zit als Brabander :P. ;) Dat je naar de Uni gaat vanwege een of ander onbelangrijk iets is één ding, maar UB'en is een tweede ;).

Was het trouwens alleen bij onze tafel of bij alle :P?

Maar goed, ik ga vandaag ook maar eens actuele discussies doen... Dat moet ook gebeuren, gezien het feit dat de deadline is als ik in Zweden ben.

Marc van Zoggel zei

Ach, ik moest er toch zijn en er lag nog een dik, Engelstalig theorieboek op me te wachten voor de Letterenleesgroep, dus vandaar.

Anoniem zei

Ik ben ook benieuwd of het op alle tafels lag, of alleen op onze stamtafel ;)
Volgens mij is dit al poging honderdzoveel om De Verdieping om te dopen tot 'Stilte Gebied'...

Maar waar ik vooral benieuwd naar ben is: WIE ZIJN DE KLAGERS!?!? Het enige echte irritante is de trilfunctie van de telefoons waar je je af en toe rot van schrikt, maar om daarover nou echt te gaan klagen. Pff, ga dan thuis zitten studeren, stelletje prutsers.

Anoniem zei

Is dat 'een of ander onbelangrijk iets' nog goed afgelopen maandag?

Marc van Zoggel zei

Ja, het was een 'kennismakingsgesprek', dus er hing weinig van af. Ik mag i.i.g. maandag beginnen, net als Maarten, al is de administratieve rompslomp nog woekerend.