dinsdag 4 december 2007

[Lijstjesmaand] (4): N64-games

Een van mijn zeer waardevolle bezittingen is de goeie ouwe Nintendo 64. Het was de eerste spelcomputer die ik kreeg - het NES en SNES-tijdperk waren aan me voorbijgegaan - en ik heb er talloze uren met rode oortjes achter doorgebracht. Later kocht ik de opvolger van de N64, de ronkende GameCube. De graphics waren mooier, de gameplay doorontwikkeld, de spellen stonden op een klein, dun schijfje.

En toch keerde ik steeds terug tot het muisstille, grijze apparaat met zijn lompe spelcartridges. Omdat het vertrouwd was, omdat de games zo lekker speelden, omdat het fenomeen 'laadtijd' hem onbekend was en hij nooit vastliep. In het nieuwe jaar zal ik in een nieuwe rubriek mijn collectie N64-spellen onder de loep nemen. Nu, in de vierde aflevering van December Lijstjesmaand, alvast een lijstje met de beste 5.

Top 5 Nintendo 64-spellen

1) Banjo-Kazooie
2) Perfect Dark
3) Excitebike 64
4) Legend of Zelda: Ocarina of Time
5) Diddy Kong Racing

Toelichting:
1: Eerste serieuze spel dat ik speelde en meteen een absoluut meesterwerk met menig memorabel moment. Bijzonder inventief en origineel. Perfecte besturing, schitterende, sfeervolle levels en genoeg te doen en te verzamelen om dagen bezig te zijn. Bovendien ook erg grappig. Promo
2: Waanzinnige shooter. Met afstand de mooiste graphics ooit gezien op de N64, bijna van GameCube-niveau. Een werkelijk enorm spel met een sterk verhaal, dito levels en wapens, en een verslavende multiplayer. 'Speed Run' mooiste level
3: Spel met de langste levensduur. Motorcrossen op 20 banen, zowel binnen als buiten, plus nog een lading mini-games én een baaneditor. Uitstekende besturing, slippen en springen was nog nooit zo leuk. De perfecte ronde is als een achtbaanrit en voelt o zo goed. (Wazig) filmpje
4: Mythisch spel met een spannend hoofdverhaal en vele dingen om ernaast te doen die het spel zo bijzonder maken. Ook een móói spel: mooie levels en muziek, vooral de achtergrondmuziek bij het eindgevecht geeft kippenvel. Eindbazen
5: Vind ik stiekem beter dan Mario Kart, want meer en inventievere banen, behalve in go-karts ook racen in hoverboats en vliegtuigen, een pakkend, sfeervol verhaalavontuur en de introductie van latere helden als Banjo en Conker. Racebeelden

3 opmerkingen:

Jeroen Dera zei

ad 1) Geweldig inderdaad, ik was er ook snel verslaafd aan... Maar Banjo Tooie vind ik nog vele malen beter, leuker, uitgebreider én pittiger.
ad 2) Ja, dat spel wil ik nog steeds hebben; ik had er destijds nooit geld voor. Nu wel, misschien toch eens Marktplaatsen!
ad 3) Ken ik niet ;)
ad 4) Dit is voor mij de onbetwiste nummer 1, wat een fantástisch spel met een fantástisch verhaal.
ad 5) Vind ik wel leuk, vooral dat spel waarbij je die eieren bij elkaar kunt jatten.

Wat ik wel mis in je Top 5: Paper Mario. Als je 'm niet hebt, mag je die wel lenen, dat is namelijk écht een superspel (mijn nummer 2)

Marc van Zoggel zei

Paper Mario heb ik nog nooit gespeeld, lijkt me zeker een bijzonder spel!

Jeroen Dera zei

Dat is het zeker. Het is wel mega-verslavend ;)
Ik zal het voor je in mijn tas stoppen!

(ow: kun je goed karten? ;) Kom anders gerust een keer spelen hier haha)