zondag 2 december 2007

[Lijstjesmaand] (2): Boekenveiling

Afgelopen woensdagavond vond in Nijmegen de door de studievereniging georganiseerde boekenveiling plaats. Onder de bezielende leiding van veilingmeester dr. J. Muyres gingen vele boeken onder de hamer. Deze waren aangeleverd door de docenten, bij wie de boeken in de kast stonden te verpieteren. Er zat veel troep bij, maar ook enkele mooie exemplaren kregen voor een zacht prijsje een nieuwe eigenaar. Uiteindelijk bleek ik meer geld kwijt te zijn aan bier dan aan boeken. Dit zegt overigens vooral iets over de lage prijzen.

Op verzoek van Jeroen Dera in de tweede aflevering van Lijstjesmaand een top 5 van door mij op betreffende veiling aangekochte boeken en een top 5 van de boeken die ik jammerlijk misliep.

Top 5 aangekochte boeken

1) A.F.Th. van der Heijden - Een gondel in de Herengracht
2) Pol Hoste - Montréal
3) Marnix Gijsen - Lucinda en de lotoseter, De diaspora en Overkomst dringend gewenst
4) Jan Lauwereyns - Monkey business
5) Hugo Raes - Bankroet van een charmeur

Top 5 gemiste boeken

1) Hendrik Conscience - De leeuw van Vlaanderen
2) Het volledige oeuvre van Cees de Jong
3) Leon de Winter - Serenade
4) Frank Furedi - Cultuur van angst
5) Seksuele voorlichting voor het middelbaar onderwijs

3 opmerkingen:

Anoniem zei

'Cultuur van angst' is een van mijn grootste aanwinsten, samen met de bundels van Drs. P.
Sorry dat je dat misgelopen bent. Maar 'De diaspora' heb je dan wel weer aan mij te danken he.
Het was wederom een geslaagde boekenveiling!

Jeroen Dera zei

I love verzoeknummers.
Overigens: wees blij dat je De Leeuw van Vlaanderen niet hebt ;) Wat een ellendig boek.

Marc van Zoggel zei

'Cultuur van angst' blijkt inderdaad een interessanter en beroemder boek te zijn dan we ter plekke bevroedden. Drs. P. was ik nog vergeten ja; wat een koning. En 'De diaspora' heb ik idd aan jou te danken, nogmaals bedankt!

'De leeuw van Vlaanderen' was een prachtige, onaangeraakte uitgave. Ik had toch graag dat exemplaar van die klassieker gehad :)