zaterdag 1 december 2007

[Lijstjesmaand] (1): Cabaretiers

Vandaag is het 1 december en dat betekent het begin van de lijstjesmaand! De ingezonden voorstellen zijn zorgvuldig beoordeeld en de suggesties die de schifting hebben overleefd zijn aangevuld met eigen ideeën. Vandaag de eerste van eenendertig top-5'en. We gaan van start met: de Top 5 Cabaretiers.

1) Bert Visscher
2) Theo Maassen
3) Urbanus
4) Hans Teeuwen
5) Jeroen van Merwijk

Toelichting:

1: Drukke, doordenderende sneltrein met subtiele woordgrappen, ongerijmde kolder, schitterende typetjes, enorme shows en subtiel meta-cabaret. Vaak te absurd voor woorden, maar altijd enorm grappig. Deze man maakt mij altijd en overal aan het lachen en verdient daarmee de 1e plek. Kijktip: Brandend zand
2: Verpakt zijn grappen in messcherpe maatschappijkritiek en heeft altijd iets zinnigs en verrassends te zeggen. Toont niet alleen maatschappelijk engagement maar ook persoonlijke problematiek: zijn shows geven altijd blijk van innerlijke worsteling. Hoogtepunt zijn zijn vrouwengrappen. Meest onderschatte grap: 'Je hoort nou ook steeds vaker dat ook steeds meer vrouwen vreemdgaan. Dan denk ik ook van: ja, verzin zelf een keer iets...' Kijktip: Henk van den Tillaart
3: Al zo'n 35 jaar de absolute Vlaamse ster. Van 'Urbanus van Anus' tot het door mij in real life bijgewoonde Ik ben een plastiek zakske: Urbanus is en blijft grappig met zijn aimabele voorkomen en magistrale performance. En dat Vlaamse taaltje hè... Kijktip: Seksuele voorlichting
4: Om gewoon onbedaarlijk hard te lachen. Lekker grof en tegen alles en iedereen aan schoppend. Dat dan weer wel was subliem, Industry of Love was minder goed, en nu is hij (tijdelijk?) gestopt. De hele cultuur van doodsbedreigingen en het debat rond 'het vrije woord' spelen gezien zijn banden met Van Gogh en Hirsi Ali daarbij ongetwijfeld een rol. Kijktip: Klokkijken dieren
5: Helaas niet zo heel erg canoniek. Van Merwijk maakt hilarische grappen over mannen en vrouwen, maar blinkt uit met de prachtige teksten van zijn liedjes. Als je een ontzettend grappig lied als ''n ding' kunt maken (We hebben in de straat een ding met van die dingen eraan enz.), ben je een genie.

Als extraatje bij de eerste top 5 ook een flop 5:
1) Claudia de Breij
2) Brigitte Kaandorp
3) Javier Guzman
4) Sanne Wallis de Vries
5) Dolf Jansen

6 opmerkingen:

Jeroen Dera zei

Haha, als ik één kogel had voor een bekende Nederlander, dan ging die naar Bert Visscher... Hoezo, smaken verschillen? ;)

ditisstefan zei

@Jeroen: studiereis Praag anyone :P?

Ik vind je nummers 1 en 2 erg sterk, maar ik vind Hans Teeuwen niet heel bijzonder. Hij heeft zeker aardige dingen gedaan, maar slechts een paar echte klassiekers (bijbelverhaal etc).

Verder zouden in mijn top 5 De Vliegende Panters (http://youtube.com/watch?v=k8kP536UfhA), Micha Wertheim en Herman Finkers (http://youtube.com/watch?v=OPZfy1B8wR4), denk ik. Wim Helsen scoort ook hoog.

Jeroen Dera zei

Ja Stefan, ik weet niet of je goed hebt gezien hoe ik destijds in die bus zat. Het is nog een wonder dat we niet in een of ander ravijn gestort zijn, zó ernstig schuifelde ik op min stoelen ;)

Anoniem zei

Leuk om je top-5 van cabaretiers te weten. Ik mis alleen Najib Amhali, voor mij is hij samen met Theo Maassen de absolute top.

Marc van Zoggel zei

Finkers staat op 6, die heeft prachtig taalspel ('In Parijs werd het wereldkampioenschap jeu des boules gehouden. Vijf landen deden een gooi naar de prijzen en moesten worden gediskwalificeerd').

Vliegende Panters vind ik ook goed, Wertheim ken ik eigenlijk niet en Helsen is wel een talent ja.

Amhali vind ik wel aardig, maar helaas niet meer dan dat :)

Anoniem zei

ik haat cabaret maar kees torn is geweldig