woensdag 10 oktober 2007

Top 600: (6) Keane - She has no Time


Bekijk de clip (YouTube)

Na Blink 182 (8) en Box Car Racer (7) heeft nu ook Keane zijn hoogste notering in de top 600 bereikt. Op nummer 6 vinden we She has no Time.

Bijna de helft van alle liedjes van het debuutalbum 'Hopes and Fears' is op single uitgebracht. 'She has no Time' hoort daar niet bij. Ik heb als hoogste Keane-notering voor dit nummer gekozen omdat het zo'n intens droevig liedje is, en daarmee exemplarisch voor wat ik de echt interessante Keane-sound vind.

Op 'Hopes and Fears' staan namelijk ook liedjes als 'Bend and Break' en 'Your Eyes Open', die zich onderscheiden door een wat vrolijker melodie. Mijn voorkeur gaat eerder uit naar de wat treuriger nummers, zoals 'Everybody's Changing' en 'We might as well be Strangers', die ook de top-25 gehaald hebben. 'She has no Time' is de overtreffende trap.

De combinatie van de ingetogen stem van Tom en de gedragen muziek zorgen voor een heerlijk-zwaarmoedige flow die me kippenvel bezorgt (vooral bij het luisteren met gesloten ogen). Vooral de verschuivingen in toonhoogte in het refrein zijn erg mooi uitgewerkt.

De thematiek is die van de onbeantwoorde liefde. Opvallend is het perspectief. Het lied wordt gezongen in de 'you'-vorm. Tijdens een concert in Leeds gaf Tom toelichting: 'this song is basically about being in love with someone and they're not in love with you, and this was something that happened to me a few years ago. Anyway, this fellow here [Tim] wrote this song, as a way of sort of comforting me at the time. [...] it really is a song that means so much to me, because it was basically Tim putting his arm around my shoulder and saying "Don't worry, this happens to everyone at some stage".'

Het zingen in de 'I'-vorm zorgt normaliter voor identificatie van de luisteraar met de zanger en hetgeen hij zingt. De 'ik' uit de tekst wordt dan gelijkgeschakeld met de 'ik' die luistert. Het gebruik van de 'jij'-vorm in She has no Time maakt dat onmogelijk. Het alternatief is echter dat de luisteraar de tekst recipieert alsof Tom hem rechtstreeks toezingt. En dat is een schitterend alternatief dat perfect werkt.

You think your days are uneventful
And no one ever thinks about you
She goes her own way
She goes her own way

You say your days are ordinary
And no one ever thinks about you
But we're all the same
And she can hardly breathe without you

[...]

Lonely people tumble downwards
And my heart opens up to you
When she says
She has no time
For you now

Geen opmerkingen: