maandag 22 oktober 2007

In de kerk


Mijn oma vertelde me zaterdag jl. dat zij en opa dat weekend vier keer naar de kerk gingen, ik meen vier keer naar een andere kerk. Zaterdagavond twee keer en zondagochtend twee keer. Zie daar het resultaat van een twee grote families, een kerkelijke achtergrond en een uitgebreid sociaal netwerk. Mijn neefje zei gevat dat opa en oma 'in één weekend vaker naar de kerk gingen dan [hij] in [z]ijn hele leven!' Inderdaad, als ergens een plek is waar van oudsher de sociale contacten in stand gehouden werden en die nu uit de gratie is geraakt, dan is het wel de kerk.

Ook ik ben zelden in een kerk te vinden. Afgelopen vrijdag was het weer eens zo ver. De reden? Een boekenmarkt. Zoals ik eerder al aangaf, koop ik om financiele redenen zelden boeken. Wel hoop ik ooit een grote verzameling boeken te bezitten. Gelukkig kan ik mijn honger naar boeken zo nu en dan bevredigen door eens een tweedehandsboekwinkel binnen te lopen en door goed de krant in de gaten te houden wanneer en waar ergens in de buurt een marktje is. In het kerkje aan het kerkplein in Den Bosch vond afgelopen weekend een kleine boekenmarkt plaats. De tegenoverliggende boekwinkel verkocht alle boeken waaraan iets mankeerde of die te lang onverkocht waren gebleven.

De boeken waren uitgestald op tafels en op de stoelen waar normaliter de kerkgangers plaatsnemen. Zo lag er op elke stoel een viertal boeken en schuifelden de bezoekers langs de rijen stoelen. Er zaten enkele mooie exemplaren bij en ik ging dan ook naar huis met Nootebooms De verliefde gevangene, Ernstvuurwerk, de tweede verhalenbundel van Hotz, Lucht van Bart Koubaa en - eindelijk - een uitgave van het prachtige Dubbelspel van Martinus Arion. Eerder in de week had ik in De Slegte al een ongeschonden Elementaire deeltjes, een Kapellekensbaan van Boon, De vergaderzaal van A.Alberts en een boek van Steenmeijer over Spaans-Amerikaanse literatuur gekocht. Weer een stap in de richting van een mooie boekenverzameling!

Geen opmerkingen: