dinsdag 29 mei 2007

Kopen of lenen

Voor een boekenwurm als ik dringt zich altijd het dilemma op of ik een boek zal kopen in een boekhandel of lenen uit een bibliotheek. Natuurlijk zou ik het liefst alles kopen, maar tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren. Economische wetten welteverstaan: voor een student is het budget om boeken aan te schaffen al grotendeels bestemd voor studieboeken zodat er weinig financiële ruimte overblijft voor het kopen van juweeltjes om in de vrije tijd te lezen. Praktische bezwaren bestaan uit een boekenkast die niet meegroeit en een fundamenteel tijdsgebrek. Er zal altijd meer te lezen zijn dan dat er tijd van leven is.

Als compromis pas ik meestal de praktische regel toe om primaire literatuur zoveel mogelijk te lenen uit plaatselijke en universiteitsbibliotheken. Romans en verhalenbundels lees ik immers in de regel voorlopig maar één keer en in een redelijk tempo. De uitleentermijn legt daarnaast nog een discipline op om de betreffende boeken niet te laten liggen en binnen een paar weken uit te lezen. Mocht zulk fictioneel werk een uitstekende leeservaring opleveren dan is daar nog altijd de mogelijkheid om een mooie uitgave aan te schaffen. Secundaire literatuur daarentegen heb ik het liefst meteen in mijn bezit. Ik ben verzot op essays, literatuurgeschiedenissen en theoretische werken en ik bezoek dan ook maandelijks een tweedehands boekhandel om zulke werken op te sporen. Het lezen van beschouwend werk is geschikt om in fases uit te voeren en ik grijp er altijd op terug om iets op te zoeken of te herlezen. Zo vond ik laatst een ongeschonden uitgave van Hans Goedkoops originele essaybundel Een verhaal dat het leven moet veranderen, waar ik menige avond enkele uren zoet mee ben.


Mijn bezoek van vanmiddag aan De Slegte in Den Bosch heeft mijn collectie gelukkig verder verrijkt. Vooraf een vast bedrag gereserveerd hebbende dwaalde ik weer eens veel te lang rond, niet tot een definitieve keuze in staat zijnde. De mooiste boekjes zijn vaak te vinden op de gekste plekken. Mijn oog viel op een boek dat door andere boeken naar achteren was gedrukt. Ik haalde het tevoorschijn en het bleek Literatuurwetenschap in Nederland. Een vakgeschiedenis te zijn, een boek waar ik al een tijdje naar op zoek was. Daarnaast was er nu ook een mooie versie - naast de besmeurde versie die er altijd staat - van Karel van het Reve's Uren met Henk Broekhuis beschikbaar.

Een boek waar ik ooit eens enkele fascinerende pagina's van las maar waar ik alijd vergeefs naar zoek is Thomas S. Kuhn's vermaarde De structuur van wetenschappelijke revoluties. Iemand?

3 opmerkingen:

Jeroen Dera zei

Aah, dat literatuurwetenschappelijke boekje wil ik ook al heel lang hebben!
Voor Kuhn zou ik even antiqbook.nl bekijken, je weet nooit.

Anoniem zei

Op bol.com staat het te koop voor 23,75.

Het is trouwens leuk om je blog te lezen.

Marc van Zoggel zei

@Jeroen: idd een hebbedingetje voor Neerlandici. Je mag het eventueel wel een keer lenen, al denk ik dat je liever een eigen exemplaar in je bezit wilt hebben.

@Jerry: klopt, maar ik zoek eigenlijk naar een goedkopere tweedehandse versie. Fijn dat je het leuk vindt om mijn blog te lezen! Zulke uitspraken doen me goed :)