woensdag 15 augustus 2007

Top 600: (9) Crazy Town - Drowning

Bekijk de clip

De nummer 9 van de Top 600 is een beetje een buitenbeentje. Verreweg de meeste liedjes uit de lijst zijn afkomstig van cd's. De meeste overige nummers zijn losse liedjes. Crazy Town onderscheidt zich van de andere artiesten doordat de band slechts één keer voorkomt in de gehele lijst. Ze pakken echter wel een topnotering met Drowning.

Dat Crazy Town slechts marginaal vertegenwoordigd is, mag geen verrassing heten. Ik vind het een inferieure band die weinig interessant werk afgeleverd heeft. Bij het grote publiek is de band bekend door het bijna lachwekkende 'Butterfly' ('come my lady, come, come, my lady, you're my butterfly, sugar, baby'). Minder bekend is 'Drowning' en dat vind ik nou hun enige fatsoenlijke liedje. Sterker, ik vind het een heel goed lied.

'Drowning' zag ik voor het eerst op The Box. In de gloriedagen van deze zender werd de clip verkozen tot Boxtopper. Het nummer werd echter geen hit en verdween richting de vergetelheid. Net als de band zelf, overigens. Toen ik 'Drowning' zag, was ik meteen onder de indruk. De thematiek was veel donkerder dan die van het zoetsappige 'Butterfly'. Vooral de zang van de tweede stem klonk oprecht en paste perfect binnen het geheel. Ook de ondergaande zon aan het begin van de clip in combinatie met de tegelijkertijd klinkende elektrische gitaar raakte een snaar.

Drowning is zo'n liedje gebleken dat nooit in de prullenbak zal belanden, omdat het een bijzondere status bezit. In Crazy Town zelf ben ik in het geheel niet geïnteresseerd, maar 'Drowning' geldt als buitenbeentje, zowel in het oeuvre van de band als in de Top 600.

Sometimes I hate that chaos surrounds me
When all the answers that I seek are around me
Am I drowning, am I fading away
Or am I living up to all your dreams that made me this way

Geen opmerkingen: