dinsdag 14 augustus 2007

Rettenbachferner

Gisteren schreef ik dat ik uitkeek naar de resultaten van de LHC in Zwitserland. Een ander reusachtig 'ding' in de Alpen waar ik naar uitkeek was de Rettenbachferner. Deze gletsjer is de hoogste Europese klim voor wielrenners en stond vandaag op het programma in de Ronde van Duitsland.

De Tour de France, de Giro d'Italia en de Vuelta d'España gelden traditioneel als de drie grote meerdaagse koersen van het wielrennen. De Deutschland Tour staat officieus aangeschreven als de nummer vier. Stiekem vind ik deze Ronde veel leuker dan de Giro en misschien ook wel dan de Vuelta. In Duitsland staan vaak mooie etappes op het programma, men maakt uitstapjes naar prachtige Alpencols in Oostenrijk en Zwitserland en - niet onbelangrijk - Nederlanders presteren vaak goed in deze Ronde.

Een bijzonder hoogtepunt van dit wielerjaar was voor mij het vooruitzicht op de beklimming van de Rettenbachferner als slotklim van de 5e etappe vandaag. Deze berg is lang, steil en eindigt in de gletsjer (zie foto - 'ferner' is streektaal voor 'gletsjer'). Met een hoogte van 2763 meter is de beklimming tevens de hoogste klim van de gehele Pro Tour. Geen enkele berg in Giro, Tour of Vuelta kan tippen aan deze reus. De organisatie had wijselijk gekozen voor een aanloop zonder andere geprononceerde beklimmingen. Zo begon een compleet peloton aan een slotklim van 12,3 kilometer waarin ruim 1300 hoogtemeters overwonnen moesten worden!
Ik ging er dan ook eens goed voor zitten vanmiddag, de televisie afgestemd op Sporza. Je kunt zeggen wat je wilt van de Belg, maar ze zenden wél veel wielrennen uit. Gisteren kwam ik al aardig in de stemming door het goede rijden van de pas 21-jarige Robert Gesink. Schokkend was wel de verschrikkelijke valpartij van Rigoberto Urán in de afdaling. De arme Colombiaan brak beide ellebogen en een pols.


Nu, enkele uren na de etappe van vandaag, kan ik met volle overtuiging zeggen dat ik genoten heb. De beelden van de kolossale gletsjer waren machtig mooi, de klim was werkelijk steil en loodzwaar en de resultaten geven reden tot jubel. Robert Gesink brak vandaag namelijk definitief door met een indrukwekkende derde plaats. Alsof dat nog niet genoeg was, werd Laurens ten Dam vijfde. Twee Nederlanders bij de eerste vijf in een koninginnerit, hoe lang is dat geleden?! De allerlaatste renner kwam vandaag binnen op 28 min. 06. In de wetenschap dat aan de voet van de klim het hele pak nog compleet was, laat de uitslag zien dat de Rettenbachferner een keiharde beul is gebleken die de renners gepijnigd heeft en het peloton verscheurd.

Gelukkig bleek hij meer dan genadig voor Gesink en Ten Dam. Gesink is door Rabo vastgelegd t/m 2012, Ten Dam rijdt voor Unibet, maar die ploeg gaat er waarschijnlijk mee stoppen. Erik Breukink moet maar eens in gesprek gaan met Ten Dam.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat wilt u soms meer zeggen over Belgen?

Marc van Zoggel zei

Mijn opmerking verwijst naar de veelgehoorde kritiek in ons land dat het commentaar op Sporza inferieur is, dat het te veel om Tom Boonen draait.

Ik wil dus zeggen dat deze kritiek, al dan niet terecht of onterecht, in het niet valt bij het feit dat men op de Belg wielrennen tenminste de aandacht schenkt die het verdient. Er is nergens zoveel wielrennen te zien als op Sporza, daar kan de Nederlandse televisie nog een puntje aan zuigen.

Mijn opmerking had dus geen betrekking op 'Belgen' in het algemeen, zoals u waarschijnlijk veronderstelt :) Ik heb überhaupt louter goede ervaringen met Vlamingen, maar dat terzijde.