dinsdag 24 juli 2007

Le Tour: week 2

Vandaag de tweede rustdag: een mooie gelegenheid voor het tweede overzicht.

Wie het nieuws beheerst is natuurlijk Michael Rasmussen. Rasmussen en doping welteverstaan. Het lag geheel in de lijn der verwachtingen dat de verdachtmakingen zouden komen. Rasmussen rijdt immers in het geel en dan ben je al bijna schuldig voor de Fransen en de Duitsers. De domme acties van Rasmussen die hem een waarschuwing opleverden doen de rest. Rasmussen is erg naïef geweest wat dat betreft. Hij was de ene keer in Mexico bij zijn vrouw en de andere keer was hij een avond eerder vertrokken naar de Ronde van Baskenland om de files voor te zijn. Niks mis mee, ware het niet dat zulke banaliteiten in het huidige wielrennen niet meer mogelijk zijn.

Ook de nummer twee Alberto Contador wordt nu beschuldigd van dopinggebruik. Ook hij rijdt te goed. Stonden Evans en Leipheimer 1 en 2, dan waren zij ongetwijfeld de verdachten i.p.v. Rasmussen en Contador. De rol van de Franse kranten in dit alles is werkelijk tenenkrommend. Toen midden jaren negentig de Festina-ploeg massaal aan de doping bleek, gaf iedereen toe, behalve Richard Virenque. Hij bleef als enige ontkennen en lapte zijn teamgenoten erbij. Het maakte hem tot de meest gehate renner in het peloton. De Fransen - l'Équipe voorop - waren echter blind hiervoor, want Virenque was hun beste renner en won jaren achtereen de bolletjestrui. Sindsdien rijdt er echter geen enkele Fransoos meer een deuk in een pakje boter en de echte toppers moeten dat bekopen. Lance Armstrong heeft zeven jaar lang de hetze van l'Équipe moeten verdragen. Dit jaar hadden de Fransen eindelijk weer eens een favoriet in de persoon van Christophe Moreau, maar deze narcistische playboy waait er op de eerste de beste molshoop af en staat al op bijna een uur achterstand. De Fransen doen dus weer voor spek en bonen mee en richten hun pijlen dan ook maar weer op de echte toppers.

Terugkijkend op mijn prognose hebben enkele van mijn tips zich eindelijk laten zien. Ik vestigde al de aandacht op Contador, maar ook Bernhard Kohl en John Gadret hebben zich herpakt en tonen nu hun talent. Zabriskie is inderdaad al naar huis, maar Levi Leipheimer staat ongemerkt vierde en doet het dus uitstekend. Thomas Dekker staat nu wél in de top-5 van de witte trui. Dat heeft hij vooral te danken aan zijn geweldige optreden van zondag. Wat reed die jongen toen fantastisch! Helaas had hij gisteren dan weer een mindere dag en zakte hij weer enkele plaatsen in het klassement. Ag2R en Gerolsteiner zijn de grootste tegenvallers en het rijden van Astana is niet te vatten. De ene dag rijden ze (Vinokourov vooral) de sterren van de hemel, de andere dag zitten ze achterstevoren op hun fiets.

Het grootste compliment verdient Michael Boogerd. In zijn laatste Tour heeft hij zelfs Menchov voorbijgestreefd in het klassement en werpt hij zich op als de patron van het uitdunnende peloton. Exemplarisch was zijn uitstekende tijdrit van zaterdag, zijn minst favoriete onderdeel. Het is een waar genot om Boogerd een berg op te zien rijden en wie weet zit er nog een laatste stunt in het vat.

Wat zijn tot slot de verwachtingen? Het blijft reuzespannend. Rasmussen moet morgen op de Aubisque nog tijd zien te winnen, want de laatste tijdrit ligt hem minder dan die van zaterdag. Vooral Klöden, Evans en de sluwe Leipheimer staan voor mijn gevoel nog te kort in het klassement. Het zal hoe dan ook a.s. zaterdag beslist gaan worden. Ik hoop natuurlijk op de eindzege voor Rasmussen en wie weet nog een Nederlandse zege donderdag of vrijdag. Tankink?

Vive le Tour!

Update 23.00 uur: Vinokourov is betrapt op bloeddoping, Astana-team in zijn geheel naar huis. Toen Vinokourov gisteren won na een dag tevoren waardeloos gefietst te hebben, zei ik dat het wel wat leek op Landis vorig jaar, niet bevroedend hoe dicht ik bij de waarheid zat. Vinokourov is nu afgeschreven, zal hopelijk nooit meer fietsen. Weer een rotte appel uit de mand verwijderd. De druk werd blijkbaar te groot voor de man die persoonlijk betaald wordt door de president van Kazachstan. Met de aftocht van Klöden is er nu tevens een concurrent minder voor Rasmussen. Maar hoe lang houdt die nog stand onder alle aantijgingen? De Deen rijdt i.t.t. Vino wél constant, is deze Tour al veertien (!) keer gecontroleerd, elke keer negatief, maar kan hij opboksen tegen een hetze die jaagt op de ondergang van Rasmussen? Wordt vervolgd...

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ja, Rasmussen eruit. Dit voelt echt klote, zit ik verdomme heel de week tour te kijken, vooral voor Rasmussen, ligt hij eruit. Lekker voor Dekker en Boogerd die zich kapot fietsen voor hem, krijgen nu ook stank voor dank. Voor mij is de tour nu al afgelopen.
Zul je zien dat Contador wint en dat hij later ook gepakt wordt voor doping in verband met de zaak Fuentes.

Anoniem zei

Drukte per ongelukg op anoniem haha

Marc van Zoggel zei

Ja godverdomme, ik ben er helemaal kapot van. Ik geloofde nog volledig in hem, maar ik ben weer persoonlijk bedrogen, zo voelt het.

Wat een dag, eerst in de zevende hemel na zijn overwinning vandaag en dan nu zwaar in mineur na dit nieuws.

Idd kut voor Dekker die zich kapot fietst en Boogerd vooral in zijn laatste Tour. Ze kunnen maar het beste allemaal hun biezen pakken, ik heb het gehad.

De grond is onder mijn voeten weggeslagen, ik had alle hoop op Rabo en Rasmussen geprojecteerd, was een van de voorvechters van het wielrennen dat ik verdedigde tegen alle zwartkijkers en onheilsprofeten, maar nu ben ik zwaar teleurgesteld en ontgoocheld.

Ik kan alleen maar janken...