vrijdag 13 juli 2007

Bachelor Nederlands afgerond

Met een positieve beoordeling voor mijn bachelorscriptie heb ik ook de laatste benodigde studiepunten voor mijn bachelordiploma behaald. De eerste twee jaren verliepen voorspoedig en ook het derde jaar heb ik weten af te ronden zonder herkansingen of onvoldoendes.

De eerste helft van het studiejaar heb ik grotendeels doorgebracht bij Spaans. Ik wilde eens een half jaartje vakken volgen buiten de opleiding Nederlands - eens iets heel anders doen - en de keuze viel op de minor Spaans. Ik heb geen moment spijt gehad van die keuze. Vooral op sociaal gebied was een leuk half jaar met veel aardige en boeiende mensen in het kleine minorgroepje.
Ook de vakken konden mijn interesse wekken. Alleen de Inleiding Mediterraan gebied kon me niet zo bekoren, voornamelijk door de verwondering over het waarom van dit vak in de minor Spaans. Maar ook door enkele bizarre gebeurtenissen tijdens de colleges. Op dit laatste hoop ik in een later blogbericht nog eens terug te komen.
De vakken Cultuurkunde Spanje en Spaanse en Spaans-Amerikaanse letterkunde waren bijzonder boeiend. Professor Steenmeijer bleek een erudiete man die duidelijk de Spaanse geschiedenis uit de doeken kon doen en bij letterkunde maakte ik via het uitzonderlijk leesbare handboek van Steenmeijer en de talrijke primaire teksten kennis met schitterende schrijvers en denkers als Unamuno, Ortega y Gasset, Marías, Borges, Onetti, Fuentes e.v.a. Bovengenoemde vakken sloot ik af met mooie cijfers (8.5, 8 en 8.9).
En dan was daar nog Taalverwerving Spaans. Elementair Spaans leren lezen en spreken was een belangrijke aanleiding om deze minor te gaan volgen. Het bleek een ware slijtageslag. We begonnen het vak met een mannetje of 20, maar tegen het einde zaten we geregeld met vier of vijf man in het college. De docent raakte echter niet ontmoedigd (hij was het blijkbaar gewend) en de situatie zorgde zelfs voor een prettige, persoonlijke sfeer. Ik haalde het moeilijke tentamen met een wonderbaarlijke en onverwachte 7.8. Van de andere 'vaste' bezoekers hoorde ik dat zij het bij lange na niet allemaal gehaald hadden, dus ik vrees het ergste voor degenen die de colleges al niet bijwoonden.
Buiten de minor waren er dan nog de twee majorvakken Tekstanalyse en Oudere Letterkunde na 1650. Aan deze twee vakken heb ik minder goede herinneringen. Het eerste was slaapverwekkend door de collegeopzet. Het tweede was aanvankelijk nog wel interessant, maar het boek waarover ik mijn eindverslag moest schrijven bleek zo slecht en onbeduidend dat ik met moeite iets op papier kreeg. Het boek was ongetwijfeld dé pulp van de achttiende eeuw. Ik sloot beide vakken overigens wel af met een 6.8 resp. 6.6.

De tweede helft van het studiejaar heb ik echt een enorme stap voorwaarts gemaakt. Ik heb me goed ontwikkeld en dat is gebleken uit de cijfers. Ik koos voor de minor Moderne Nederlandse letterkunde. Het inleidende vak Kerncollege Moderne Letterkunde was zeer interessant en onderhoudend - dit vak had eigenlijk in het majorprogramma moeten zitten. Ik haalde een 9 voor het tentamen.
Jeugdliteratuur was iets nieuws voor mij, aangezien ik in mijn jeugdjaren niet verder kwam dan Snelle Jelle, Thea Beckman, Roald Dahl en vooral veel informatieboekjes. Door een 7 voor het opinietentamen en een 8 voor het mondeling sloot ik dit vak af met een 7.5.
Ook voor de andere twee vakken, Literaire kritiek en Recent proza, liep ik warm en dat kwam tot uiting in de beoordelingen: 9 resp. 8.5. Bij Literaire kritiek was het leuk om recensies te lezen en te schrijven en bij Recent proza maakte ik kennis met postmoderne teksten. Louis Ferron blijkt een interessante auteur te zijn en Nootebooms Het volgende verhaal vond ik zeer mooi.
De klapper was de Bachelorscriptie. Het feit dat ik een geliefd onderwerp met de opgedane vakkennis kon combineren zorgde ervoor dat ik met veel plezier en geestdrift aan het stuk kon werken. Mijn scriptie over personage, verteller en auteur in Mulisch' debuutroman Archibald Strohalm had ik dan ook vrij snel af en werd beoordeeld met een mooie en verrassende 9, ook tot mijn eigen verbazing.
Al met al evalueer ik de nieuwe methode van studeren die ik het laatste halfjaar heb toegepast positief. Ik wilde elke ochtend tegen zevenen opstaan, zodat ik zeer vroeg aanwezig kon zijn in de bibliotheek om te leren en te typen. Het bleek dat ik 's ochtends erg productief was i.t.t. 's middags en dat betaalde zich uit. Ik was namelijk steeds ruim voor de deadline klaar met werkstukken en veel stress heb ik dan ook niet gehad. Daarbij speelde ongetwijfeld ook een rol dat ik nu eindelijk vakken kon volgen waar ik zelf voor gekozen had en niet meer verplichte vakken hoefde te volgen die me niet bijster interesseerden. De combinatie van een leuke, interessante vakinhoud en discipline heeft het dus tot een goed studiejaar gemaakt. Vanaf september alweer het laatste jaar... tempus fugit.

5 opmerkingen:

Jeroen Dera zei

Gefeliciteerd Marc =)
Mooie cijfers ook!

Jeroen Dera zei

(Oh trouwens, interesseerde de major je echt zo weinig?)

Marc van Zoggel zei

Dank je!

En nee, dat heb ik dan misschien niet duidelijk gemaakt: het gaat alleen om de majorvakken van dít jaar. Je maakt de tweede helft van het tweede jaar een keuze welke richting je opgaat en dan krijg je in het derde jaar nog een verplicht vak als Tekstanalyse.

De major vond ik verder heel leuk hoor, vooral het eerste jaar was geweldig!

Jeroen Dera zei

Ja, tekstanalyse, daar zie ik ook al tegenop. Argumentatieleer vond ik al om te sterven, en ik denk dat dit nóg erger wordt. Maar ja, gelukkig ga ik verder bijzonder leuke vakken volgen (denk ik).

Overigens vond ik het tweede jaar qua majorvakken leuker dan het eerste denk ik!

Anoniem zei

congratz!