zondag 15 juli 2007

Le Tour: week 1

Morgen (maandag) is de eerste rustdag van de Tour 2007 en daarom is het nu tijd om terug te blikken op de eerste week. Ik doe dit aan de hand van mijn prognose.

Wat betreft het eindklassement zitten de namen uit mijn top-10 nog allemaal voorin. Alleen de nummer 10, Fothen, valt tegen en gaat dit jaar niet hoog eindigen. Klöden en Vino zijn door valpartijen minder goed dan verwacht, maar zij zullen in de Pyreneeën nog wel hun kunnen laten zien.

Bij groene trui schreef ik McEwen op, maar die kwam vandaag een half uur (!) te laat binnen en is uit de koers. Bij bolletjestrui lijkt Rasmussen nu al de juiste voorspelling, al had ik hem blijkbaar ook hoog in het eindklassement kunnen zetten. Maar Parijs is nog ver. Wat betreft de Nederlanders is één voorspelling al uitgekomen. Dekker werd 8e in de proloog en eindigde dus al bij de top-10 in een tijdrit. Boogerd lijkt inderdaad qua klassement niet zo hoog als vorig jaar te gaan eindigen al is zijn huidige 26e plaats natuurlijk nog steeds uitstekend.

Mijn verrassingen hebben me danig in de steek gelaten. Ik koos voor jonkies en dat blijkt een goede keuze, ware het niet dat ik voor de verkeerde jonkies heb gekozen. Alleen Gusev kan aardig mee, en Kohl heeft vandaag een sterke aanval geplaatst. Dueñas, Gadret en vooral Antón zijn onzichtbaar. In plaats van deze jonge honden zijn het hun leeftijdsgenoten Gerdemann, Sivtsov en Soler die goed mee omhoog gaan.

Wat betreft de tegenvallers heeft T-Mobile me gelogenstraft. De ploeg is na vandaag weliswaar ontmand, maar dat komt louter door domme pech (Rogers lijkt op weg naar geel, maar valt en geeft op, Sinkewitz breekt zijn neus na een botsing ná de finish). Gisteren etaleerde Linus Gerdemann namelijk zijn talent door magistraal te winnen en ook Kirchen doet goed mee. Wat betreft Freire had ik gelijk: hij is zonder etappeoverwinning al naar huis. En ook Zabriskie is inderdaad een tegenvaller. De Amerikaan staat voorlaatste in het klassement. Leipheimer en Pereiro doen voorlopig nog wel mee voorin.

Dan nog wat opmerkingen bij de aparte teamprognoses. Bij Caisse d'Epargne: Karpets was in vorm, maar lijkt te vroeg gepiekt te hebben. Bij T-Mobile: Sinkewitz groeit dit jaar níet door. Kan geen moment aanklampen en lijkt nu zelfs door zijn neusbreuk uit de Tour te moeten. Bij Lotto: Vansevenant noem ik als favoriet voor de laatste plaats en na vandaag staat de Vlaming inderdaad al laatste. Bij Rabobank: mijn wens/voorspelling dat Dekker top-5 witte trui zou rijden lijkt te hoog gegrepen. De jongeling zakte vandaag door het ijs en staat nu 7e in het jongerenklassement. Misschien herstelt hij zich nog. Bovendien is hij met zijn 22 jaren de op twee na jongste renner en heeft hij dus de toekomst. Weening rijdt voorlopig erg tegenvallend en kan dus niet de gewenste groei realiseren. Bij AG2R: het team valt toch tegen. Alleen Moreau is in topvorm. Dessel - vorig jaar nog 7e - rijdt dramatisch en ook Calzati en Gadret presteren ondermaats. Typerend is dat juist Elmiger en Gerrans - de enige twee die ik niet specifiek noemde - na Moreau de beste coureurs lijken.

Bij Euskaltel: het is dit jaar voorlopig alles voor de Basken. Zubeldia en Astarloza rijden uitstekend, net als de jonge Txurruka. Bovendien elke dag een of twee Basken in de aanval. Alleen de jonge Antón loopt uit de pas. Bij Gerolsteiner: tegenvallend team. Alle genoemde namen presteren onder verwachting. Bij Discovery: het zijn inderdaad Contador en Gusev die de kar trekken. Bij Agritubel: te hoog ingeschat. Mercado, Dueñas, Salmon... duim omlaag. Bij Liquigas: Pozzato heeft zijn etappe gewonnen. Bij Quick-Step: Niet alleen Gárate gaat goed omhoog. Ook onze Bram Tankink klimt als een berggeit! (35e in de stand). Hopelijk kan hij deze vorm vasthouden. Bij Astana: niet alleen onderlinge concurrentie, ook pech kan het team dus breken. Al lijkt het zó sterk dat iedereen er weer bovenop komt. Bij Saunier Duval: Mayo kan het dus weer wél. Rinero, Millar en Cañada kunnen het inderdaad níet. Verrassing is Cobo. De Spanjaard met de verschrikkelijke naam is met Mayo de beste van dit team. Bij Barloworld: hier zat ik volledig mis. Jefimkin en Cardenas laten niets zien. Hun teamgenoten Sivtsov en Soler, daarentegen, rijden de sterren van de hemel voorlopig.

Morgen dus een welverdiende rustdag. Dinsdag de laatste zware alpenrit, dan enkele overgangsritten, zaterdag de tijdrit en dan gaan we de pyreneeën in. De eerste week was erg boeiend, met enkele mooie finales (hoogtepunt: Boonen die zijn eigen gangmaker niet voorbij komt) en twee mooie bergetappes dit weekend. Rabobank doet het uitstekend. Rasmussen wint een etappe, rijdt in het geel en in de bolletjes en de ploeg staat na vandaag eerste in het ploegenklassement. Menchov en Boogerd rijden constant. Dekker was gisteren goed, vandaag slecht, dus over hem valt weinig zinnigs te zeggen, behalve dat het beter andersom had kunnen zijn. Tankink is de openbaring met zijn klimmersbenen.

Parijs is nog heel ver en er kan nog vanalles gebeuren. Renners kunnen alsnog door het ijs zakken of juist een wederopstanding beleven. Ik houd het in de gaten.

Vive le Tour!

Geen opmerkingen: