woensdag 20 juni 2007

Top 600: (13): Blink 182 & Robert Smith - All of this

Beluister het lied. Natuurlijk weer met Final Fantasy-clip!

Een van de redenen waarom ik het extra jammer vond dat Blink 182 uit elkaar ging was dat de band juist zo goed bezig leek te zijn. Hun self-titled album werd uitstekend ontvangen. De recensenten spraken van een enorme stap in de volwassenwording van hun muziek en teksten. Ik kon dan beamen. Een illustratie voor deze groei is ongetwijfeld het lied dat Blink 182 samen met Robert Smith, voorman van The Cure, opnam en dat terecht deel uitmaakt van de cd.

Smith is behalve een rare vogel ook een briljant tekstschrijver en zanger. Op All of this neemt hij alle coupletten geheel voor zijn rekening. Tom zingt de refreinen en de combinatie werkt wonderwel. Ook muzikaal is het nummer een ware verrassing voor de leek die Blink 182 vooral kent van hits als 'All the small things' en 'What's my age again?' Zeer beheerst en met vlekkeloze overgangen wordt Smith begeleid. De tekst is bijzonder. Het is zo'n tekst die je na talrijke luisterbeurten nog steeds niet in je hoofd hebt zitten. Dat komt door de subtiele variatie in de coupletten. Met weinig woorden wordt dezelfde thematiek steeds iets anders tot uitdrukking gebracht. De ik zingt over het meisje Holly - het steeds terugkerende onderwerp van liefde en waanzin op deze cd - en hoe hij met een ander meisje gaat, maar niet gelukkig met haar is, omdat hij steeds aan Holly denkt.

Tot slot moet ik nogmaals opmerken - nu met extra nadruk - dat Plus 44 van Mark Hoppus echt een waardig vervolg van Blink 182 - en vooral van deze cd - genoemd mag worden. Nu ik When your heart stops beating, de debuut-cd, inmiddels erg vaak geluisterd heb is mijn bewondering sterk gegroeid. Het openingsnummer 'Lycanthrope' brengt me waarlijk van mijn stuk, zowel mentaal als lichamelijk. Maar dat terzijde. Ik keer terug naar de nummer 13 uit de top 600 en eindig met enkele regels van de tekst van Robert Smith.

With all of this I know now
Everything inside of my head
It all just goes to show how
Nothing I know changes me at all

2 opmerkingen:

Anoniem zei

inderdaad, hoe vaak je deze ook luisterd, het lijkt wel of de tekst elke keer ietsje anders is ofzo haha. heel vreemd, wel mooi nummer.

Anoniem zei

En toch denk ik dat Blink182 ooit nog bij elkaar komt, misschien omdat ze zoveel succes hebben gehad, en zolang samen zijn geweest dat ze dus niet zo lang 'boos' op elkaar zijn (het zou immers de manager zijn ofzo die de boel aan het opnaaien was). Misschien wel omdat Tom's Angels&Airwaves niet een groot sucecs is, en +44 waarschijnlijk ook nooit zo groot zal worden, Het heeft misschien een goede start gehad maar dat was ook omdat die bullshitserie van Travis op MTV was waardoor er meteen veel publiciteit was. Dus wie weet komen ze terug voor het commerciele succes...wie zal het zeggen??