dinsdag 8 mei 2007

Top 600: (16) Box Car Racer - Cat Like Thief

Beluister het lied

Toen Blink 182 vorig jaar uit elkaar ging, gingen de bandleden hun eigen weg. Mark en Travis startten samen met 2 anderen de band Plus44 en Tom ging verder met Angels & Airwaves. De eerste CD van Plus44 is een juweeltje met prachtige tracks als 'Lycanthrope', 'Little Death' en 'Weatherman'. De CD van Angels & Airwaves weigerde ik te luisteren. Met name omdat ik nog immer boosheid voel t.o.v. Tom vanwege zijn laffe vertrek bij Blink 182, maar ook omdat hetgeen ik van zijn nieuwe project hoorde via mijn broer me niet erg beviel. Gelukkig bezit ik toch een goede CD van Tom-zonder-Blink 182, namelijk het eerste en enige album van zijn zijproject in 2002 samen met Travis, genaamd Box Car Racer.

De CD, die self- of untitled is, week erg af van het geluid van Blink 182 begin jaren 2000. Donkere gitaarritmes, zuinige drums en vooral poëtische teksten. Volwassener dus dan we van de Tom van Blink gewend waren. Box Car Racer is zo'n album dat groeit met de jaren. De liedjes winnen bij elke luisterbeurt aan kracht en elke keer ontdek ik weer nieuwe dingetjes in de teksten en de muziek. Wat ik erg goed vind is het veelvuldig voorkomende procédé van het vaste gitaar- en drumritme in een lied, waardoor de muziek een vaste achtergrond vormt en de nadruk op de tekst komt te liggen. Dit is zo bij 'Watch The World', 'There Is', 'Elevator' en ook de nummer 16 in de Top 600, de lijst der melancholie: 'Cat like thief'.

Het nummer begint met een drumritme van Travis. Na een tijdje komt er een gitaar bij. Deze muziek blijft zo gedurende het gehele lied. De zang wordt behalve door Tom ook verzorgd door Tim Armstrong. Hij doet de coupletten, Tom de refreinen. De tekst is duister en suggestief en de refreinen zijn bijna een gedicht. De combinatie van de stemmen van Armstrong en Tom DeLonge zorgen voor een perfecte balans. 'Cat Like Thief' is een ijzersterk lied dat meer en meer stijgt in mijn achting gedurende de jaren. Daarmee is het exemplarisch voor bijna het hele album. Alleen 'My first punk song' is een buitenbeentje en 'All systems go' staat dichter bij Blink 182 dan bij Box Car Racer, maar dat doet niets af aan het feit dat Box Car Racer een CD is die iedereen moet luisteren.

Hieronder de twee refreinen uit 'Cat Like Thief'. Is het niet net een gedicht?

I wrote it down a list a month ago
16 chapters of one thing you've blown
The best thing yet to help you through and through
That she was I feel her more than you

Call me back when word is that she's gone
Cat like thief she stole air from my lungs
Leave me standing on this lonely grave
I dug it out in case she turns away

Geen opmerkingen: