woensdag 16 mei 2007

Een feestdag?

Met de bus naar de universiteit is altijd weer een pleziertochtje voor een observator als ik. Ik houd ervan andere studenten heimelijk te bekijken en af te luisteren. Zonder allerlei enge bijbedoelingen uiteraard. Het is interessant om te zien hoe sommige mensen zich in allerlei bochten wringen qua kleding om maar aan een modegril te voldoen (laatste modeverschijnsel: meisjes in boxershorts die nog duidelijk tussen shirt en broek zichtbaar zijn ook. Het moet niet gekker worden.) Nog leuker is het om de gesprekken op te vangen die de intellectuelen van morgen met elkaar voeren. De onzin die uitgekraamd wordt is soms te bizar voor woorden. Vanochtend brak een meisje alle voorgaande records van verbale stommiteit.

Onderwerp van het gesprek tussen haar en een vriendin was de nakende Hemelvaartsdag. De vriendin gaf aan reeds vanavond richting ouderlijk huis te vertrekken aangezien het morgen Hemelvaart zou zijn, een feestdag, en dientengevolge de OV-jaarkaart niet geldig was. Het meisje had hier niet aan gedacht en bedankte haar vriendin voor de terloopse tip. Het gesprek ging nu verder over de jaarkaart. Op feestdagen is de kaart nooit geldig. Het meisje had dit ondervonden op Koninginnedag. Tot zover niets vreemds. Maar toen kwam het. Het meisje sprak nu haar verbazing uit dat ze op 4 mei jl. wél met de OV-jaarkaart had kunnen reizen. 'Ik snap niet waarom 4 mei niet als een feestdag geldt!'...

4 mei is ook een echte feestdag natuurlijk. We herdenken oorlogslachtoffers en gevallenen in WOII en alle slachtoffers van repressie en geweld sindsdien, houden twee minuten stilte en staan stil bij de gruwelen uit de geschiedenis, maar inderdaad: een feestdag. Het betreffende meisje is zeker zo iemand die op 4 mei om 20.00 uur zich verbaasd afvraagt wat die stille samenscholing bij het plaatselijke monument te betekenen heeft. En waarom op Nederland 1,2 en 3 hetzelfde wordt uitgezonden.

Ik hoopte op een vervelende verspreking van het meisje, maar aangezien het dezelfde persoon was die ik eerder al eens hoorde zeggen: 'Ik voel me echt kut. Ik ben helemaal hoofdpijn' liet ik die hoop maar snel varen.

3 opmerkingen:

Jeroen Dera zei

De domme trut.

Anoniem zei

En hoe zit het dan met Goede Vrijdag? De kruisiging van Christus is uiteraard geen reden voor een flinke fuif, maar achterop mijn OV zie ik toch echt dat het een feestdag is. Zo'n gekke suggestie was het dus niet, Abraham van Zoggel!

Marc van Zoggel zei

Het is Adrianus. Je verwart me met dhr. Abraham Gertsen.

En die malle hippie uit Nazareth heeft het natuurlijk ook over zichzelf afgeroepen hè, met z'n Emile Ratelband-gedrag avant la lettre!