zondag 4 maart 2007

De Top 600


Toen in december vorig jaar de Radio 2 top 2000 in volle gang was, was ik zaterdags aan het werk op het tuincentrum. Ik probeerde een collega/vriend ervan te overtuigen dat deze 'ouwelullenmuziek' onovertroffen was. Mijn pogingen waren vruchteloos wat dat betreft, maar op een andere manier juist enorm vruchtbaar. De collega/vriend, Jerry is zijn naam, verzuchtte namelijk: 'waarom is er geen lijst met alleen maar muziek die ik mooi vind.' We keken elkaar aan en dachten allebei hetzelfde: die lijst kunnen we zelf maken.

Beiden zijn we opgegroeid met een bepaalde soort muziek. Rock is de overkoepelende term. blink-182 en Linkin Park zijn de voornaamste vertegenwoordigers. Het begon ergens in '98 met Papa Roach en eindigt voorlopig in '06 met Keane. We besloten daarom ieder voor zich een ultieme overzichtslijst te produceren van de muziek uit onze jeugd.

In mijn lijst moesten in ieder geval alle liedjes komen van de albums in mijn bezit, zowel de artiestenalbums als compilaties. Deze berg songs werd aangevuld met losse muziek op de pc en het resultaat was een mooi aantal van 600 nummers. Na een aantal dagen hard werken was de 'Mijn ultieme lijst' top 600 een feit. De lijst geeft een heerlijk overzicht van de muziek uit mijn jeugdjaren en is een mix van melancholie en pure klasse. Ik ben er dan ook erg trots op.

De komende tijd zal ik de bovenste 25 liedjes hier een voor een bespreken, van 25 tot 1. Ik zal aangeven waarom deze liedjes zo hoog staan en van elk liedje zal ik de mooiste regels vermelden.

Geen opmerkingen: