maandag 5 maart 2007

Lijstjes

Ik ben eern fervent liefhebber van lijstjes. Op muziekgebied kom ik wat dat betreft niets tekort. Naast mijn eigen top 600 zijn er natuurlijk ook de vele officiële lijsten, met als belangrijkste vertegenwoordiger vanzelfsprekend de Radio 2 top 2000. Vrijdag 9 maart vindt op radio 5 de uitzendig van een in mijn opinie geheel nieuwe lijst plaats: de top 100 van de jaren 50. De keuzelijst laat zien dat de echte popmuziek een aanvang nam in de jaren 60 met The Beatles, Roy Orbison en The Stones. Deze keuzelijst wordt namelijk bevolkt door enerzijds Nederlandstalige tranentrekkers en anderzijds voorlopers van de angelsaksische popmuziek zoals Elvis Presley en Buddy Holly. Mijn voorkeur ligt hier duidelijk bij de tweede categorie. Artiesten als Ernie Ford, Conway Twitty en natuurlijk Nat 'King' Cole zijn m.i. grote muzikanten. Ik ben echter bang dat de Nederlandstalige liedjes hoog gaan eindigen en dat zou, muziekhistorisch, erg jammer zijn. Ik heb in ieder geval mijn steentje bijgedragen met de volgende persoonlijke top 10 van de jaren 50:

1) 'Tennessee' Ernie Ford - Sixteen Tons
2) Conway Twitty - It's only make believe
3) Nat 'King' Cole - Unforgettable
4) The Platters - Smoke gets in your eyes
5) Don Gibson - Oh lonesome me
6) Elvis Presley - Don't be cruel
7) Buddy Holly - Peggy Sue
8) Johnny Cash - I walk the Line
9) Everly Brothers - Bye bye Love
10) Marty Robbins - El Paso

Geen opmerkingen: