zaterdag 1 september 2012

Zeven dagen lang (126)

26 augustus t/m 1 september

ZONDAG Lijsttrekkersdebat
Voor mij is er één overduidelijke winnaar: Frits Wester! Kan híj het CDA niet gaan leiden?

MAANDAG Rugnummer
Nico Dijkshoorn bespreekt in zijn column in VI de uitzichtloze situatie van Afellay bij Barcelona:
'Ik moest meteen denken aan mijn voetbalgedicht Een nieuw seizoen. Dat gaat als volgt:
rob
jij hebt dit seizoen
rugnummer 96
maar
dat zegt verder niets'
Dijkshoorn schreef onder het pseudoniem P. Kouwes inderdaad ooit een gedicht met de titel 'Een nieuw seizoen', maar dat gaat iets anders:
'rob
jij hebt
rugnummer
43
maar dat
zegt
verder
niets'
(P. Kouwes, Daar schrik je toch van. De eerste 1000 gedichten, 2008, p. 213)
Het rugnummer was blijkbaar nog niet hoog genoeg.
En bij VI Oranje afgelopen zomer was 'rob' ineens 'mark'.
Dit voor als er ooit een varianteneditie van Dijkshoorns werk wordt gemaakt.

DINSDAG De broers Davies
Interviewer: 'Dave Davies, your little brother, once said that people assume it's the older sibling's responsibility to look after the younger one, but it often turns out to be the other way around. Is that true in your case?'
Ray Davies: 'I always felt Dave was more mature than I was, in a strange way, more worldly, more adventurous. [...] He was more intelligent, his attitude was just "do it". My attitude was: give me time to think about it first.'
(Mojo 226, september 2012, p. 38)

WOENSDAG Slotakkoord
Ik zie een affiche voor de film Mijn avonturen door V. Swchwrm. Het gelijknamige boek van Toon Tellegen moet ik ooit hebben gelezen, want opeens zag ik helder de slotzin voor me: 'En toen begon het te sneeuwen.' Prachtig.

DONDERDAG Koeman voor de rechter?
Met man en macht werd gewerkt om Stefan de Vrij fit te krijgen voor Sparta Praag-Feyenoord. Na een kwartier spelen valt de verdediger alweer geblesseerd uit. Raymond Verheijen, kom er maar in.

VRIJDAG Gesprekje op Radio 2
Een man vertelt gloedvol over de liefdesgeschiedenis met zijn vrouw.
Presentator: 'Wat een prachtig verhaal! En nog steeds even gelukkig samen?'
Man: 'Ze is vorig jaar overleden aan een hersentumor.'
Presentator: 'O...'
Man: 'Dus we hebben wel wat tegenslagen gehad.'

ZATERDAG Transferdeadline
Dit weekend zien de supporters in de stadions hun favoriete club ineens in een totaal andere bezetting het veld betreden. Alle competitierondes tot 31 augustus zijn feitelijk niet meer dan inleidende beschietingen, voortgezette voorbereiding, waarbij een uitstekende competitiestart averechts werkt omdat je beste spelers er nog meer door in het vizier van door immorele oliemiljardairs geleide clubs komen.

Geen opmerkingen: