zaterdag 28 juli 2012

Zeven dagen lang (122)

22 t/m 28 juli

ZONDAG Avondetappe
Heeft Mart een sponsorcontract met de Ikea of zo? Hij vraagt nu al voor de 67ste keer of L.L. Sanchez voor Rabobank 'de meubels heeft gered'.

MAANDAG Taalvirtuoos
Jaarlijkse traditie: na de Tour een top 5 "citaten van Maarten Ducrot":
1) 'Evans, duidelijk herkenbaar met dat ronde kaashoofd van hem.' (12e etappe)
2) 'Wiggins wil alleen yoghurt van koeien die op 2000 meter gegraasd hebben en van gras dat geplukt is door linkshandige, roodharige sherpa's.' (14e etappe, over de maniakale Wiggins)
3) 'Hij heeft maat 48, dat zijn gewoon twee extra benen.' (19e etappe, ook over Wiggins, die een ongelooflijke tijdrit rijdt)
4) 'Waar heeft die vent zijn spieren zitten? Dat zijn gewoon twee breinaalden onder zijn heupen!' (9e etappe, over Froome)
5) 'Daar rijdt Zabriskie op kop, de formidabele hardrijder, wat doe die daar? Dat zou ik trouwens moeten weten, ik ben de commentator.' (7e etappe)

DINSDAG Link
Gerrit Komrij en de eindstreep (textualscholarship.nl)

WOENSDAG Randstad doet een Frank de Boertje
In die Olympische Spelen-commercial van Randstad is sprake van 'Maartje Paumen, wiens studie en sport door Randstad' et cetera.
Ik weet wel dat sinds kort bekend is dat Maartje Paumen lesbisch is, maar ik vind het nogal onbeschoft dat Randstad er zomaar van uitgaat dat zij het mannetje is.

DONDERDAG 750 gulden
Vorig jaar april schreef ik iets over Steve Marriott, die toen twintig jaar dood was. Peter Langerak gaf daar deze week een mooie aanvulling op met een persoonlijke anekdote, zie hier.

VRIJDAG Openingsceremonie OS
Het spektakel van de openingsceremonie was niet alleen een genot voor oog en oor, het stemt ook nederig. Die Britten kunnen immers Mike Oldfield, de Arctic Monkeys en Paul McCartney laten optreden, wat hebben wij dan in godsnaam te bieden in 2028? Rowwen Hèze en Guus Meeuwis? Nee, dan maar geen Spelen in Nederland...

ZATERDAG Volkslied
De economische puinhoop die Spanje er momenteel van maakt en de wissel die dat trekt op Nederland lijkt me de perfecte aanleiding om eindelijk eens iets aan dat Wilhelmus van ons te doen: die Ko-o-o-o-ning van Hispanje moet er nu echt eens uit. Laat de Nederlandse gouden olympiërs deze Spelen maar de moderne bewerking van Jan Rot zingen:
Wilhelmus van Nassouwe
zing ik uit volle borst
Ons volkslied vol vertrouwen
op vaderland en vorst.
Want kleurt ons land oranje
dan staat mijn hart in brand
In rouw of bij champagne
dit is mijn Nederland.
Het is nog maar afwachten trouwens of het de komende twee weken überhaupt nodig zal zijn...

Geen opmerkingen: