zaterdag 25 februari 2012

Zeven dagen lang (100)

19 t/m 25 februari

ZONDAG Zevenhonderd dagen lang
Dit is de 100ste aflevering van deze rubriek!

MAANDAG DWDD
Volgens Frénk van der Linden is Albayrak ook een goede kandidaat voor het partijleiderschap van de PvdA.
Hij bedoelt natuurlijk Nebahat Albayrak, maar ik zou voor die andere Albayrak gaan! Nurten Albayrak van het COA, de ultieme kandidaat: heel links iets met vluchtelingen gaan doen en intussen meer verdienen dan de minister-president en graaien dat het een aard heeft. En als iedereen je spuugzat is en je positie onhoudbaar is geworden gewoon heel arrogant blijven zitten waar je zit. Helemaal PvdA!

DINSDAG Reuzenslalom
'Als het aan jou lag, Zoggel, zou je carnaval afschaffen.'
Neuh. Ten eerste zit er een hele cultuurgeschiedenis achter waar ik niet aan wil tornen en ten tweede gun ik iedereen zijn plezier.
Wat ik wellicht wel zou doen als ik onbeperkte macht had is de maandag en dinsdag eraf halen.
Mensen die op die dagen gewoon met de trein naar hun werk gaan moeten 's ochtends met gevaar voor eigen leven tussen bergen rotzooi, glasscherven, kots en een incidentele dronkelap die de laatste trein gemist heeft door slalommen om het station te bereiken.
Vrijdag tot en met zondag is lang zat, niet?

WOENSDAG Somber
Waarom word ik rond deze tijd altijd een beetje zwaarmoedig? Ik weet het nu: aangezien ik meestal eind augustus op vakantie ga ben ik eind februari het verst verwijderd van de zomervakantie, zowel van de vorige als de volgende.

DONDERDAG Top twee
In zijn 'Honderd beste boeken van de twintigste eeuw' (HP/De Tijd, 10 september 1999) zette Max Pam op één De donkere kamer van Damokles ('Een onvergankelijk meesterwerk met dubbelgangersmotief') en op twee De avonden ('Een onvergankelijk meesterwerk met einzelgängersmotief').
De auteurs zelf over hun boek:
'Ik kan [...] niet zeggen dat ik persoonlijk mij bijzonder geamuseerd heb bij het schrijven van De donkere Kamer' ; 'De bijval die "Damokles" ondervindt blijft mij verbazen en verontrusten' ; '[G]een enkel ander boek heb ik geschreven met zó weinig fiducie'. (Willem Frederik Hermans in: Volledige Werken, deel 3, 2010, p. 731-732)
'Dat rotboek De Avonden berouwt me verschrikkelijk. Ik wou wel - dat is geen huichelarij - dat ik het nooit had geschreven'. (Gerard Reve in: Schoon schip, 1984, p. 312)

VRIJDAG Johan Cruijff, echte Ajacied
'Johan Cruijff tekent driejarig contract als adviseur van Mexicaanse club Guadalajara.' Ja hoor, daar gaan we weer, hij heeft zijn machtsspel nog niet gewonnen of hij is alweer vertrokken.
'Wat hij precies gaat doen weet de club nog niet.' Net zoals ze daar bij Ajax ook nooit achter zijn gekomen.
'Verwacht wordt dat hij 55 dagen per jaar in Mexico zal zijn om de club te ondersteunen.' Aandoenlijk naïeve Mexicanen...
Zijn eerste advies belooft alvast heel wat: 'We kunnen niet verwachten dat we morgen spelen als Nederland. Mexicanen zijn Mexicanen en Spanjaarden zijn Spanjaarden.'
Dat is Cruijff: nietszeggend gewauwel en weglopen voor elke echte verantwoordelijkheid.

ZATERDAG Zevende dag (VII)
Net binnen: Martin Krieger, Kaffee. Geschichte eines Genussmittels (2011).
'Kaum ein Getränk prägt unser tägliches Leben mehr als der Kaffee. Der Kaffee hat unseren Alltag erobert - als Muntermacher zum Frühstück, zur Förderung der Konzentration im Büro, in geselliger Runde am Nachmittag oder vielleicht auch in Form eines starken Espresso nach dem gehaltvollen Diner am Abend.'
Binnenkort een bespreking!

1 opmerking:

ditisstefan zei

Proficiat hoor... Honderd afleveringen van één rubriek, dat gaat mij nooit lukken :).