zaterdag 7 augustus 2010

Zeven dagen lang (25)

1 augustus t/m 7 augustus

ZONDAG 't Hart
Zomergast Maarten 't Hart over falende Nederlandse rechters: 'dat gebefte geboefte'. Mooi.

MAANDAG Knus
'Jaar in jaar uit bleef alles even knus in de Ned. Letteren. Leo Vroman met zijn Tineke, Gerard Kornelis met z'n Teigetje', zo schreef Willem Frederik Hermans in 1971 in een 'dinky toy' (nu in de Volledige Werken, deel 11).
In Nop Maas deel 2 staat te lezen dat Reve tegen die tijd zijn verliefdheid voor Teigetje al kwijt was. Leo Vroman daarentegen is anno 2010 nog altijd even vol van liefde voor zijn Tineke, zo blijkt uit de prachtige documentaire Profiel Leo en Tineke Vroman.

DINSDAG Zwakste schakel
Job Cohen in de Volkskrant: 'Ik heb nooit gezegd dat de PvdA een middenkabinet (met VVD, PvdA en CDA) op voorhand zou blokkeren. Ik zei wel dat ik er niets in zag en ik vind het nog steeds een slechte oplossing. Maar de informateur heeft mij er nooit naar gevraagd.'
Tuurlijk Job. Als ik uitentreuren blijf rondbazuinen dat ik geen soep lust, komt de oberkelner mij ook niet vrolijk vragen of ik misschien een kopje soep lust.

WOENSDAG Gratis en voor niks
Wat bruikbare citaten voor de Vereniging Frisdrank Water Sappen:
- Bier smaakt 'als water, waarin een homp oud brood drie dagen heeft liggen te weken'. (Hermans - Herinneringen van een engelbewaarder)
- Thee smaakt 'naar water waar sokken in waren geweekt'. (Blondeau - Donderhart)

DONDERDAG VI Seizoengids op de mat
Een nieuwe speler van AZ heet Hobie Verhulst.
Verhulst is van 1993, zijn ouders moeten toentertijd in de ban van Baywatch geweest zijn.

VRIJDAG Hardrijder
Waarschuwing op elektronisch verkeersbord tijdens het wielrennen:
32 km/h
U rijdt te snel!

ZATERDAG OpklaringEen nieuwe weervrouw bij de NOS, Willemijn Hoebert. Aan haar tekst mag nog wel wat geschaafd worden: 'Vanavond gaan het regenen. Dat is niet zo mooi, want dan word je nat.' Geen speld tussen te krijgen - en goed voorspeld -, maar toch.

Geen opmerkingen: